نامزدان ریاست جمهوری افغانستان خواستار ایجاد "حکومت سرپرست" شدند

© Photo / M.Naderiنامزدان ریاست جمهوری افغانستان خواستار ایجاد "حکومت سرپرست" شدند
نامزدان ریاست جمهوری افغانستان خواستار ایجاد حکومت سرپرست شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور این نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ادامه کار حکومت وحدت ملی پس از اول ماه جوزا غیرقانونی می‌باشد و باید یک حکومت سرپرست روی کار آید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، دوازده تن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با ایجاد "شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری" طرح ایجاد حکومت سرپرست را پس از تاریخ اول جوزا در افغانستان، پیشنهاد کرده اند.

براساس طرح پیشنهادشده این نامزدان، حکومت سرپرست در افغانستان با حفظ نظام سیاسی کنونی، توسط افراد دیگری رهبری خواهد شد.

در این طرح آمده‌‎است که رئیس‌ جمهور و معاونانش در صورتی می‌توانند که حکومت سرپرست را رهبری کنند که از نامزدی شان در انتخابات ریاست جمهوری کنار بروند.

طرح بدیل نامزدان ریاست جمهوری برای جایگزینی رئيس‌جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان
طرح بدیل نامزدان ریاست جمهوری برای جایگزینی رئيس‌جمهور غنی

شهاب حکیمی، یک عضو این شورا گفت: "راه مطابق قانون همین است که حکومت جای خود را به حکومت سرپرست تحویل بکند".

بربنیاد قانون اساسی، وظیفۀ رئیس جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم — بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری — به پایان می‌رسد. قانون اساسی افغانستان همچنان حکم می‌کند که انتخابات ریاست‌جمهوری باید ۳۰ یا ۶۰ روز پیش از ختم کار رئیس جمهور برگزار شود.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که باید به تاریخ ۳۱ ماه حمل سال جاری برگزار می‌شد، قرار است با تاخیر پنج ماهه، به تاریخ ششم ماه میزان امسال برگزار شود.

این در حالیست که ارگ ریاست جمهوری این طرح را مخالف قانون اساسی خوانده، بر ادامه کار حکومت براساس نامه‌یی که چندی قبل ستره محکمه فرستاده است، تاکید می‌ورزد.

انتخابات ریاست جمهوری قرار است با رقابت هژده نامزد در ششم ماه میزان سال روان همزمان با انتخابات شورای‌‎های ولایتی و انتخابات مجلس پارلمانی ولایت غزنی برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала