تسلیمی یک بودای دو هزار ساله به موزیم ملی توسط وزارت داخله

© وزارت داخلهتسلیمی یک بودای دو هزار ساله به موزیم ملی توسط وزارت داخله
تسلیمی یک بودای دو هزار ساله به موزیم ملی توسط وزارت داخله - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور داخله با پخش خبرنامه‌ای از تسلیم‌دهی یک مجسمه بودا با قدمت تاریخی دو هزار ساله به وزارت اطلاعات و فرهنگ خبر داده است.
طالبان به خاطر تخریب مجسمه های بودا باید محاکمه شوند - اسپوتنیک افغانستان
طالبان به خاطر تخریب مجسمه های بودا باید محاکمه شوند

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور داخله افغانستان نوشت:رهبری وزارت امورداخله به مناسبت تجلیل از روز جهانی موزیم، یک مجسمه بودایی که قدامت تاریخی دو هزار ساله دارد را به موزیم ملی کشور تسلیم داده است.

این مجسمه بودایی نظر به تثبیت هیئت باستان‌شناسان، بیشتر از دو هزار سال قدامت تاریخی داشته که با یک سکه، یک عدد شمع دان و چند عدد مهره تاریخی، توسط حسنا جلیل، معین پالیسی و استراتژی وزارت امورداخله طی محفلی که در آن، وزیر اطلاعات و فرهنگ، معین فرهنگی آن وزارت، نماینده سازمان یونسکو و برخی از اعضای نهادهای ملی و بین المللی حضور داشته اند، به وزارت اطلاعات و فرهنگ تسلیم کرده است.

این مجسمه در ماه سرطان سال گذشته (۱۳۹۷) از سوی پولیس مبارزه با جرایم سنگین وزارت امورداخله از نزد یک قاچاقبر آثار باستانی در شهر کابل کشف و ضبط شده بود.

یادآوری می کنیم، که قاچاق آثار باستانی در افغانستان بسیار به شدت رواج دارد که بیشترین این آثار به شکل قاچاق و غیرقانونی به خارج صادر شده اند. گفته می شود پولیس از سال ۲۰۰۱ میلادی تا اکنون از قاچاق بیش از شش صدهزار اثر باستانی به خارج جلوگیری کرده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала