خطر سقوط منار جام در غور موقتا برطرف شد

© Photo / وبسایت جام غورمنار باستانی جام در ولایت غور افغانستان
منار باستانی جام در ولایت غور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولین محلی در ولایت غور می‌گویند که خطر سقوط منار جام در این ولایت به‌طور موقت بر طرف شده اما اقدامات صورت گرفته کافی نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور گفته است که با استخدام ۲۰۰ نیروی بشری مسیر سیلاب از سمت منار جام تغییر جهت داده شد که این باعث شد تا از فشار زیاد سیلاب بر این اثر تاریخی کاسته شود.

وی افزود: روز گذشته هم هیاتی (اعضای کابینه کشور) که از کابل به ولایت غور آمده بودند همراه والی و رئیس شورای ولایتی غور، توسط هلیکوپتر بر فراز منار جام پرواز کردند و وضعیت فعلی آن را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته وی، قرار است تا جهت تحکیمات بیشتر این منار از سوی کمیته ملی مبارزه با حوادث طبیعی کشور دیوارهای استنادی اعمار شود اما در رابطه با ترمیم خود منار چون ثبت میراث های فرهنگی می باشد باید توسط تیم تخنیکی سازمان یونسکو اقدام شود چون این موضوع از صلاحیت اداره محلی بیرون است.

خطیبی خاطر نشان ساخت که طبق فرمان جدی رئیس جمهور  هیاتی که امروز به غور آمده اند جلسه ای را در این رابطه تشکیل خواهند داد و هیاتی تخنیکی را برای بررسی های بیشتر از مرکز اعزام خواهند نمود.

منار جام از آثار تاریخی کهن در کشور می‌باشد که در ولسوالی شهرک ولایت غور موقعیت دارد.

این منار خشتی در سال ۲۰۰۲ رسما به ثبت میراث های فرهنگی سازمان یونسکو رسید.

گفتنی است از چند روز بدینسو بارندگی های شدید در ولایت غور سبب بالا آمدن سطح آب دریای هریرود گردید که باعث جاری شدن سیلاب بر منار تاریخی جام که در جوار این دریا موقعیت دارد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала