تلاش آلمان برای از سرگیری مذاکرات طالبان با دولت افغانستان

© Photo / ارگتلاش آلمان برای از سرگیری مذاکرات طالبان با دولت افغانستان
تلاش آلمان برای از سرگیری مذاکرات طالبان با دولت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آلمان تلاش می‌کند تا مذاکره دولت افغانستان با گروه طالبان را دوباره احیا کند.
دیدار رئيس جمهور غنی با نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
دیدار رئيس جمهور غنی با نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، بنابر اعلام مقام ها، آلمان به عنوان یکی از پشتیبانان مالی و عضو ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان با طالبان و دولت افغانستان مذاکره کرده است تا مذاکرات صلح از سر گرفته شود.

در شرایطی که طالبان از اکتوبر گذشته با مقام های امریکا درباره بیرون شدن نیروهای خارجی مذاکره کرده است، اما تاکنون از مذاکره رسمی با دولت که طالبان آن «عروسک خیمه شب‌بازی» توصیف کرده، خودداری کرده است.

مارکوس پوتسل نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان در جریان سفر به کابل با مقام  های دولتی افغانستان دیدار کرد. وی در ماه روان دستکم دو بار با مقام های طالبان در دوحه دیدار کرده است.

پوتسل گفت:- "شانس کنونی برای روندی که به افغانستان صلح آمیزتر منتهی خواهد شد را نباید از دست داد. اگر دوستان افغانستان که آلمان یکی از آنهاست به همراه هم در این زمینه کمک کنند ما باید اینکار را انجام دهیم".

وی اضافه کرد: در نهایت تنها شهروندان افغانستان که طالبان را هم شامل می‌شود، می‌توانند درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

یادآوری می کنیم، که زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور افغانستان،  چندی پیش و در پایان دور ششم مذاکرات این کشور با طالبان در دوحه قطر، با ابراز نگرانی از کندی روند مذاکرات، گفت که دوطرف در حال گفت‌وگو درباره پایان جنگ در افغانستان هستند اما به پیشرفت بیشتری نیاز است. 

تاکنون طالبان حاضر به پذیرش آتش بس و مذاکره با طالبان نشده است، موضوعی که دو عنصر کلیدی در رسیدن به توافق در افغانستان حائز اهمیت است.

یک مقام ارشد آلمانی نیز در این پیوند گفت: تنها زمانی که رهبران طالبان حاضر به گفت و گو با نمایندگان دولت افغانستان باشند احتمال از سرگیری مذاکره میان امریکا و طالبان نیز وجود خواهد داشت. 

از سوی دیگر سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در این پیوند گفت: آلمان از جمله چندین کشور است که برای تحقق صلح در افغانستان پیشنهاد کمک کرده است.

این سخنان در حالی مطرح می شود، که ششمین دور مذاکرات طالبان و امریکا در قطر به بن بست خورده و جامعه جهانی نگران ادامه جنگ در افغانستان است. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала