از هر پنج کودک افغان، دو کودک از «مکتب» محروم اند

© Sputnik / PARMکودک پوقانه‌فروش در یکی از جاده‌های کابل
کودک پوقانه‌فروش در یکی از جاده‌های کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در گزارش تازه ای که روز گذشته) نشر شد، گفته‌ است که از هر پنج کودک در افغانستان، دو کودک از مکتب محروم استند.

به گزارش اسپوتنیک، سازمان جهانی حمایت کودکان، به بررسی میزان دسترسی کودکان به مراقبت های صحی، آموزشی، تغذیه و امنیت آنان در ۱۷۶ کشور جهان پرداخته است؛ و همچنان مواردی چون کودکان کار، ازدواج زیر سن، بیجا شدگان کودک در اثر جنگ و کشتار را شامل می‌شود.
بر اساس این گزارش، افغانستان جایگاه ۱۵۷ ام را در بین سایر کشورها از آن خود کرده است.
در گزارش آمده است که میزان مرگ‌ومیر در کودکان زیر پنج سال به ۶.۷۹ در صد، کودکانی که از رشد بازمانده ‌اند به ۴۰.۹ در صد، کودکانی که از مکتب بازمانده ‌اند به ۴۱.۹ در صد و کودکان کارگر به ۲۹.۴ درصد می‌رسد که به عنوان چالش اصلی‌ روی زندگی کودکان در سراسر افغانستان به حساب می‌آیند.
بر اساس گزارش یونیسف ۸۸ درصد از کودکان بین سنین ۶ الی ۲۴ ماه روزانه به درستی تغذیه نمی‌شوند.
همچنان گزارش افزوده است که ۱۵ درصد از کودکان کشور در نتیجه جنگ و درگیری مجبور به ترک محل سکونت شان شده است که بسیاری از آنان از آموزش و پرورش محروم مانده اند.
در جریان سال های پسین مکاتب، استادان و دانش آموزان همواره مورد حمله قرار گرفته اند؛ بر اساس یونیسف، در ۵ ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۷۰ حمله، تهدید یا ترساندن دانش آموزان، امکانات یا کارکنان و یا درگیری در محیط مکاتب توسط حکومت به ثبت رسیده است.
در گزارش آمده است: "در حال حاضر تقربیا ۱۰۰۰ مکتب توسط گروه های مسلح غیرمسوول، نیروهای امنیتی افغان و یا نیروهای بین المللی تخریب، ویران و اشغال شده است و یا هم به خاطر جنگ و درگیری بسته شده است."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала