والی سابق بلخ: به حضور خارجی ها در کشور نیاز نیست

© Sputnik / Tariq Azimوالی سابق بلخ: به حضور خارجی ها در کشور نیاز نیست
والی سابق بلخ: به حضور خارجی ها در کشور نیاز نیست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به باور والی سابق بلخ، اگر افغان‌ها با یکدیگر صلح کنند به حضور نیروهای خارجی در کشور نیاز نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، عطامحمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در مراسم صدسالگی روابط روسیه و افغانستان در مسکو که با حضور نماینده گان طالبان برگزار شده بود به لزوم برقراری آتش‌بس تاکید کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که رهبران سیاسی افغانستان و طالبان بتوانند به توافقاتی دست یابند.
عطامحمد نور خاطرنشان کرد که دور نخست مذاکرات احزاب سیاسی و با طالبان در مسکو سال گذشته انعکاس خوبی در سطح بین‌المللی به همراه داشت.
رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان از روابط روسیه و افغانستان قدردانی کرد اما حمله شوروی پیشین به افغانستان را سبب کشته شدن 1.5 میلیون افغان دانست.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در روند صلح افغانستان گفت که هیچ دایه‌ای مهربان تر از مادر نیست بنابراین برقراری صلح مسئولیت مشترک طالبان و رهبران سیاسی افغانستان است.
عطامحمد نور ادامه داد: نباید خون برادران مسلمان مباح دانسته شود، این پیام هم متوجه نیروهای امنیتی و هم طالبان است همچنین اگر افغان‌ها با یکدیگر صلح کنند به حضور نیروهای خارجی در کشور نیز نیازی نخواهد بود.
رییس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان خاطرنشان کرد که همه از جنگ آسیب دیدند و هیچ شهری از انتحار و انفجار در امان نمانده است.
وی با اشاره به جنگ‌های گذشته خاصتاً در شمال افغانستان هشدار داد که طالبان فکر نکنند که با خروج نیروهای خارجی می‌توانند افغانستان را فاتحانه تسخیر کنند، این فکر اشتباه است زیرا دوباره جنگ‌های چریکی در کشور آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала