خلیلزاد برای پیشبرد گفتگو های صلح به پاکستان رسید

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا جهت پیشبرد گفتگو های صلح بار دیگر به پاکستان سفر نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، این هفتمین بار است که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به گفته خودش "برای سرعت بخشیدن پروسه صلح افغانستان" به کشورهای منطقه و اروپا سفر می‌کند.
اولین دیدار این دور سفر آقای خلیل‌زاد با یک هیئت از مقامات وزارت خارجه پاکستان بود که ریاست آنرا آفتاب کوکر یک مقام ارشد این وزارت به دوش داشت. 

هشتمین دور سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، روز جمعه دهم جوزا آغاز شد. این دور از سفرهای او برای۱۶ روز تا ۲۶ همین ماه در نظر گرفته شده است. هدف کلی سفر او این‌بار نیز تسهیل زمینه گفت‌وگوهای صلح در افغانستان است.
افغانستان، بلجیم، آلمان، پاکستان، قطر و امارات متحده عربی، شش کشوری هستند خلیل‌زاد قرار است به آن‌ها سفر کند. او در افغانستان با سران حکومت وحدت ملی، چهره‌های سیاسی، فعالان جامعه مدنی و نماینده‌گان زنان دیدار خواهد کرد. هدف سفر خلیل‌زاد به بلجیم، آلمان، پاکستان و امارات متحده عربی، تقویت اجماع جهانیبرای پروسه صلح افغانستان عنوان شده است. او در سفرش به قطر با نماینده‌گان گروه طالبان دیدار می‌کند.
نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در یک رشته توییت‌هایش گفته است که در این دور از سفرهایش تلاش می‌کند تا «دو بخش اول چهارچوب صلح» نهایی شود. این دو بخش شامل مباحث مربوط به خروج نیروهای خارجی و مبارزه با تروریسم می‌شود.
همزمان با آغاز سفر زلمی خلیل‌زاد به افغانستان و شماری از کشورهای منطقه و جهان، ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، پیام عیدی خود را منتشر کرد. هبت‌الله در این پیام گفته است که «جهاد و مقاومت» این گروه در برابر «اشغال» به پیروزی نزدیک شده است. به گفته او، تمامی تلاش‌ها برای جنگ در برابر این گروه با شکست روبه‌رو شده است و اکنون تمامی ابتکارات «نظامی و سیاسی» در افغانستان به دست این گروه افتاده است. ملا هبت‌الله در ادامه تأکید کرده است که گروه طالبان تا پایان دادن به «اشغال» افغانستان به جنگ خود ادامه می‌دهد و سنگرهای داغ جنگ این گروه تا رسیدن به این هدف هرگز سرد نخواهد شد.
ملا هبت‌الله از سوی دیگر گفته است که گروه طالبان به گفت‌وگوی خود با جانب امریکا ادامه می‌دهد و هدف از آن پایان دادن به «اشغال» افغانستان است. او افزوده است که در کنار آن، گروه طالبان به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز ادامه می‌دهد.
نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در واکنشی نسبت به این پیام ملا هبت‌الله، دو موضع متفاوت اختیار کرده است. او از بخش‌هایی از این پیام استقبال و از بخش‌هایی نیز انتقاد کرده است. خلیل‌زاد از اعلام آماده‌گی گروه طالبان برای ادامه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی استقبال و از تأکید این گروه بر ادامه جنگ، انتقاد کرده است. او به صورت کلی گفته است که لحن پیام ملا هبت‌الله تند است و می‌تواند گفت‌وگوهای صلح را پیچیده‌تر کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала