کشاندن پای ستره محکمه به موضوع انتخاب رئیس مجلس نمایندگان

© Photo / social mediaمجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان می‌گویند که رئیس جمهور غنی از ستره محکمه خواسته است تا برای حل بنبست ریاست مجلس، راه حل پیشنهاد کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی یک، فاروق وردک، وزیر دولت در امور پارلمانی گفته است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به اعضای مجلس مهلت دو روزه داده است تا به "جنجال‌های شان" پایان بخشند، در غیر آن، موضوع انتخاب رئیس مجلس به ستره محکمه راجع خواهد شد.

وزیر دولت در امور پارلمانی گفته است: "رئيس جمهور نمی‌تواند در قبال بن‌بست به‌وجود آمده بی‌تفاوت باشد".

مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
درگیری فزیکی در مجلس نمایندگان + ویدئو

به گفته‌ی شماری از اعضای مجلس، ریاست جمهوری، کمیسیونی را متشکل از نمایندگان ریاست جمهوری، ریاست اجرایی، ستره محکمه و وزارت دولت در امور پارلمانی موظف ساخته که چالش‌های به‌وجود آمده درمجلس نمایندگان را بررسی کرده و راه حلی را برای پایان بن‌بست پیش‌آمده بیابند و در پایان هم ستره محکمه، فیصله‌اش را برای حل تنش به میان آمده در مجلس صادر خواهد کرد.

این در حالیست که شماری از اعضای مجلس باورمند اند که ستره محکمه حق دخالت در امور مجلس نمایندگان را ندارد. عارف رحمانی، یکی از اعضای مجلس گفت: "هرگونه فیصله‌ی دادگاه درین مورد، اسقلالیت و تفکیک قوا را زیر پرسش می‌برد."

البته ستره محکمه افغانستان تا کنون درباره ورود به تنش‌های مجلس اظهار نظری نکرده است اما اقدام اخیر این محکمه برای تمدید دوره کاری حکومت وحدت ملی و تفسیر ماده ۶۱ قانون اساسی با انتقادات بسیاری روبرو شده است.

ستره محکمه افغانستان در ماه جوزای سال جاری و پس از پایان دوره کاری حکومت وحدت ملی تصریح کرد که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اشرف غنی می‌تواند به عنوان رئیس جمهوری به کارش ادامه دهد.

نزدیک به چهار هفته از کشمش‌ها بر سر تعیین رئیس و اعضای هیئت اداری پارلمان افغانستان می‌گذرد اما نمایندگان هنوز موفق به برگزاری نشست عمومی مجلس نشدند. شماری از نامزدان وزارت خانه‌ها نیز در انتظار اخذ رای اعتماد از پارلمان هستند و چندین قانون نیز باید از سوی مجلس به تصویب برسد.

انتخابات برای گزینش رئیس مجلس نماینده‌گان میان چهار نفر برگزار شد. میرویس یاسینی، عمرنصیر مجددی، میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی از نامزدان دور نخست این انتخابات بود. میررحمان رحمانی و کمال‌ناصر اصولی با بدست آوردن بیش‌ترین رای  در دور دوم انتخابات که روز شنبه، ۲۸ ثور، برگزار شد، با هم رقابت کردند.
در نتیجه انتخابات روز شنبه، میررحمان رحمانی ۱۲۳ رای و کمال ناصر اصولی ۵۵رای به دست آوردند. ۵۳رای باطل و ۱۳رای سفید اعلام شد. نصاب مجلس ۲۴۷نفر اعلام شد و به همین دلیل نامزد برنده باید ۱۲۴رای را به دست می‌آورد. هم‌چنان سه رأی ناپدید اعلام شد، بعدها یک ورق سفید نیز از داخل صندوق بیرون آمد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала