پس از روسیه، این‌بار آلمان در تلاش برگزاری نشست بین‌الافغانی است

© Sputnikپس از روسیه، این‌بار آلمان در تلاش برگزاری نشست بین‌الافغانی است
پس از روسیه، این‌بار آلمان در تلاش برگزاری نشست بین‌الافغانی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستادۀ ویژه المان برای افغانستان در یک نشست در وزارت امور خارجه کشور به زنان سیاستگر تعهد سپرد که آلمان برای مذاکرات میان افغانان، زمینه سازی خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مارکس پوتزل، فرستادۀ ویژۀ آلمان برای افغانستان تعهد سپرده است که آلمان می‌کوشد برای برگزاری یک نشست میان افغانان زمینه سازی کند.

وی در دیدار با برخی از زنان افغان گفته است که قرار است در این نشست شصت تن همچون نماینده‌گان حکومت و طالبان شرکت کنند اما تا کنون در باره مکان این گفت‌وگوها توافق نشده است.

همزمان با این نمایندۀ غیر نظامی ناتو در افغانستان می‌گوید که این پیمان افغانان را در رسیدن به یک توافق صلح درسال روان کمک خواهد کرد.

آقای پوتزل با تاکید بر اهمیت حفظ دست‌آوردهای دو دهه اخیر گفت: "ما در ماه اپریل در اتحادیه اروپا یک تصمیم گرفتیم که این دست‌آوردها باید حفظ شوند".

نشست بین‌الافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
زمان و مکان احتمالی دور بعدی مذاکرات بین‌الافغانی

برخی از  زنان سیاست‌گر پس از پایان یک نشست سری با فرستاده ویژه المان می‌گویند که پوتزل در گفت‌وگو با آنان، از برگزیده شدن شصت تن به نماینده‌گی از حکومت و طالبان برای شرکت در نشستی میان افغانان خبر داده است.

بر بنیاد اطلاعات قرار است این نشست در دوحه و یا ازبکستان برگزار شود.

وزارت امور خارجه با استقبال از تلاش‌های المان برای صلح می‌گوید که امیدوار است  این تلاش‌ها به نتیجه  بیانجامند.

ادریس زمان، معین سیاسی وزارت امور خارجه گفت: "در نظر است که با برگزار شدن دور هفتم و بعد از او در چوکات گفت‌وگوهای بین الافغانی و در چوکات یک جو مناسب در آغاز مذاکرات بین افغانستان و طالبان کشورهای دوست نقش خود را بازی کنند که در این چوکات ما نقش کشور دوست المان را به دیده قدر میبینیم".

پس از ملغا شدن نشست میان  افغانان در دوحه به همکاری حکومت قطر، آلمان تلاش هایش را برای برگزاری گفت وگوها میان افغانان شدت بخشیده است.

قابل ذکر است که اولین نشست بین‌الافغانی میان چهره‌های سیاسی افغانستان و طالبان به میزبانی روسیه در اوایل ماه فبروری در شهر مسکو برگزار شد. در پایان آن نشست سیاسیون افغانستان و طالبان توافق کردند تا دومین دیدارشان در ماه اپریل (اواخر حمل) در دوحه پایتخت قطر باشد. اما این دیدار نزدیک به زمانی که قرار بود انجام شود، لغو شد.

دومین نشست بین‌الافغانی در مسکو به تاریخ ۲۹ می سال جاری برگزار شد که در آن سیاسیون افغان و نماینده‌گان گروه طالبان تحت رهبری ملا عبدالغنی برادر شرکت داشتند. اشتراک‌کنندگان این نشست روی چند مساله پیرامون آمدن صلح در افغانستان بحث و تبادل نظر نمودند، اما روی موضوع مشخصی به توافق نرسیدند و ادامه بحث‌ها به نشست بعدی بین‌الافغانی واگذار شد. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала