کاهش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

© Photo / کسراکاهش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان
کاهش خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر نی حمایت کننده‌ی رسانه های آزاد افغانستان، گزارش‌ خشونت علیه خبرنگاران در شش ماه‌ اول سال 2019 میلادی را طی یک نشست خبری در کابل اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیکف عبدالمجیب خلوتگر، رئیس اجرایی نی در این نشست خبری، امروز (دوشنبه،3 سرطان) می‌گوید که خشونت علیه خبرنگاران نسبت به سال گذشته 1/50 درصد کاهش یافته است.
در شش ماه اول سال 2019 میلادی، 35 مورد خشونت علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در دیدبان رسانه های نی ثبت شده است. این خشونت ها شامل 5 مورد قتل، 6 مورد جراحت، 17 مورد تهدید و توهین، 3 مورد حمله بر رسانه، 3 مورد لت و کوب و 1 مورد انفجار ماین چسبکی گزارش داده شده است.

به گفته آقای خلوتگر نسبت به 6 ماه اول سال گذشته‌ی میلادی 1/50 درصد شاهد کاهش خشونت هستیم. در 6 ماه اول سال گذشته‌ی میلادی 71 مورد خشونت ثبت شده بود که این آمار در سال جاری به 35 مورد رسیده است. همچنان نسبت کاهش قتل نظر به سال گذشته 61 درصد است. در6 ماه اول سال گذشته‌ی میلادی 13 مورد قتل به ثبت رسیده و در 6 ماه نخست سال جاری میلادی 5 مورد قتل ثبت شده و جراحت خبرنگاران نسبت به سال گذشته 51 درصد کاهش یافته است.

حمله به خبرنگاران شبکه تلویزیونی روسی در گرجستان - اسپوتنیک افغانستان
حمله به خبرنگاران شبکه تلویزیونی روسی در گرجستان

براساس پرونده های ثبت شده در دیدبان رسانه های نی، لت و کوب خبرنگاران نیز نسبت به سال گذشته 3/84 درصد کاهش یافته است؛ درشش ماه اول سال گذشته‌ی میلادی 19 مورد لت و کوب خبرنگاران ثبت شده بود و در 6 ماه اول سال جاری میلادی 3 مورد ثبت شده است. و اما، تهدید و توهین خبرنگاران افزایش یافته است، در شش ماه اول سال گذشته‌ی میلادی 16 مورد تهدید و توهین به ثبت رسیده بود که در 6 ماه نخست سال روان میلادی 17 مورد به ثبت رسیده که این نشان دهنده‌ی 16 درصد افزایش است.
35 مورد خشونت که در سال در شش ماه اول سال 2019 میلادی به ثبت رسیده است نسبت به چهار سال گذشته شاهد کاهش 4/46 درصدی هستیم.
آقای خلوتگر می‌گوید دلایلی برای کاهش خشونت‌ها علیه خبرنگاران وجود دارد. این عوامل عبارتند از کاهش حملات انتحاری و انفجاری. و هم‌چنان محتاطانه عمل کردن رسانه ها، در بسیاری از موارد در حملات انتحاری و انفجاری خبرنگاران را برای پوشش خبری زنده نمی‌فرستند.
به گفته آقای خلوتگر؛ دلیل دیگر این است که خبرنگاران به دلیل تجارب تلخی که داشتند کوشش می‌کنند تا فاصله ایمنی خود را حفظ کنند که این تاثیر مثبت داشته است. از سوی دیگر خبرنگاران از درگیر شدن با نیروهای امنیتی و یا مسئولین امنیتی پرهیز می‌کنند که این باعث شده تا دیگر مورد ضرب و شتم آنان قرار نگیرند.
اما با این حال مشکل دسترسی به اطلاعات همچنان وجود دارد.
آقای خلوتگر می‌گوید هنوز هم وقتی که خبرنگاری تهدید می‌شود و یا دسترسی به اطلاعات ندارد به این معناست که حکومت در این راستا هیچ کاری نکرده است. اگر با کاهش خشونت علیه خبرنگاران مواجه هستیم به دلایلی است که حکومت هیچ نقشی در آن ندارد و اگر در بعضی موارد شاهد افزایش بعضی از خشونت ها بودیم مستقیما به حکومت ربط داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала