نگرانی "نی" از هشدار طالبان به رسانه‌ها

© @NaiSupportingOpenMediaInAfghanistanعبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی نی
عبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی نی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر نی "حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان" از هشدار طالبان به رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که تهدید رسانه‌ها و خبرنگاران خلاف قوانین بین‌المللی جنگ و ارزش‌های اسلامی است.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر نی "حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان" از هشدار طالبان به رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که تهدید رسانه‌ها و خبرنگاران خلاف قوانین بین‌المللی جنگ و ارزش‌های اسلامی است.
طالبان روز دوشنبه با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد اگر در یک هفته تمام رسانه اعلانات تجاری ضد این گروه را متوقف نکنند، در مرکز و ولایات مورد هدف نظامی قرار خواهند گرفت.
در اعلامیه گروه طالبان آمده که شماری از رسانه‌ها در افغانستان اعلانات تجارتی را نشر می‌کنند که در آن "به جهاد، مجاهدین و طالبان بد و رد گفته می‌شود" و با این اعلانات مردم علیه این گروه برانگیخته می‌شوند.
در همین حال نهادهای حامی رسانه‌ها در واکنش به این اعلامیه طالبان می‌گویند که تهدید رسانه‌ها و خبرنگاران خلاف قوانین بین‌المللی جنگ و ارزش‌های اسلامی است و طالبان نباید با رسانه‌ها از میل تفنگ سخن بگوید.
عبدالمجیب خلوتگر رییس اجرایی نی می گوید: «هشدار طالبان برای رسانه ها و خبرنگاران نگران کننده است. حکومت افغانستان، به عنوان نخستین مسوول تامین امنیت شهروندان افغانستان مجبور و مکلف است در زمنیه‌ی تامین امنیت خبرنگاران و رسانه ها بذل مساعی به خرچ بدهد. اگر پس از یک هفته خبرنگاران و یا رسانه های افغانستان دچار مشکلی می‌شوند، حکومت افغانستان اولین پاسخگو در زمنیه خواهد بود. رسانه‌ها بر مبنای قوانین افغانستان عمل می‌کنند. قوانین افغانستان بر اساس ماده‌ی دوم قانون اساسی نمی‌تواند خلاف دین و خلاف اسلام باشد».
وی، تسریع روند تدوین و تصویب مقرره اعلانات تجارتی در رسانه‌ها را از دیگر اقدماتی خواند که مربوط حکومت و نهادهای حامی رسانه‌ها آن را جدی گرفته و زمینه بهانه گیری طالبان را کاهش دهند.

تهدید طالبان علیه رسانه‌ها و خبرنگاران در حالی ابراز می‌شود که اخیرا خشونت‌ها علیه خبرنگاران و رسانه‌ها اندکی کاهش یافته است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала