انتخابات برای بدست آوردن پست ریاست مجلس نمایندگان ادامه دارد

© Photo / ارگانتخابات برای پست ریاست مجلس نمایندگان ادامه دارد
انتخابات برای پست ریاست مجلس نمایندگان ادامه دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از آن که دومین انتخابات برای پست ریاست مجلس نمایندگان به نتیجه نرسید، سومین انتخابات برگزار شد. برای تصاحب این کرسی، امروز چهارشنبه(۵ سرطان) با حضور ۴ نماینده دیگر برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، برای تصاحب کرسی ریاست مجلس، امروز چهارشنبه (۵ سرطان) با حضور ۴ نماینده از جمله خان‌آقا رضایی، خان محمد وردک، صدیق احمد عثمانی و عبدالستار حسینی برای احراز کرسی ریاست مجلس با هم رقابت خواهند کرد.
این در حالی است که پس از شکست بن‌بست دو ماهه بر سر اولین انتخابات ریاست مجلس نمایندگان، روز گذشته دومین انتخابات این ریاست برگزار شد. در این انتخابات نیز چهار نماینده مجلس نامزد بودند که در دور اول هیچ یک موفق به کسب آرای ۵۰ به علاوه یک نشدند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

پیامدهای ادبیات قوم‌گرایانه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پیامدهای ادبیات قوم‌گرایانه در افغانستان

از چهار نامزد هیچ یک موفق به گرفتن پنجاه جمع یک نشدند. قرار است تا لحظات بعد انتخابات میان خان آغا رضایی و خان محمد وردک برگزار شود. آرای خان آغا رضایی ۷۷ آرای خان محمد وردک ۸۰ آرای صدیق احمد عثمانی ۴۰ آرای ستار حسینی ۱۴ آرای سفید ۴ ارای باطل ۲۱ خان‌آغا رضایی و خان محمد وردک به دور دوم رفتند.

در دور دوم نیز دو نامزد پیشتاز دور اول موفق به کسب آرای ۵۰ به علاوه یک نمایندگان مجلس نشدند.

طبق آخرین گزارشات از کابل، خان آغا رضایی و خان محمد وردک نیز نتوانستند که رای مورد نیاز را به دست آورند. آرای رضایی 84 آرای وردک 105 آرای سفید 4 آرای باطل 38 انتخابات فردا میان میررحمان رحمانی و خان محمد وردک برای آخرین بار برگزار می‌شود. نظر به اصول وظایف داخلی مجلس، انتخابات فردا پنجاه جمع یک نیست. هر نامزد که بلند‌ترین رأی را بگیرد، رییس انتخاب می‌شود.

نظر به اصول وظایف داخلی پارلمان میررحمان باید منتظر می‌ماند که در سه دور انتخابات که برنده می‌شود. حالا که که کسی پنجاه جمع یک را پوره نکرد، در انتخابات نهایی و با کسی که در سه دور قبل بلندترین رأی را گرفته (خان محمد وردک) به رقابت می‌رود. تفاوت این است که در این دور پنجاه جمع یک مطرح نیست و وقتی نصاب داخلی مجلس پوره باشد، انتخابات برگزار می‌شود. هرکه بلندترین رأی را گرفت، برنده اعلام می‌شود.

گفتنی است که مجلس دو ماه قبل آغاز به کار کرد؛ اما تنش‌ها میان میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی موجب شد که تاکنون مجلس نتواند رییس این نهاد را تعین کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала