۲۰هزار شهروند افغان سالانه به بیماری سرطان متبلا می‌شوند

© Sputnik / JAKافزایش مرض سرطان در افغانستان
افزایش مرض سرطان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سالانه در حدود 20 هزار شهروند افغان به بیماری سرطان گرفتار میشوند و فیصدی بیشتر شان جان های شان را از دست میدهند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز، مسولان امور صحی افغانستان در سمپوزیم ملی مجادله علیه سرطان که از سوی بنیاد مبارزه با سرطان برگزار شده بود می گویند که حدود 80 در صد از بیماران متبلا به سرطان جان های شان را از دست میدهند که این آمار نگران کننده است و برای جلوگیری از آن باید حکومت اقدامات جدی را روی دست گیرید.

رئیس جمهور غنی نیز در سمپوزیم اشتراک نموده و سخنرانی کرد، آقای غنی آماره یاده شده از سوی این نهاد یک فاجعه میداند و دستور ایجاد یک اداره مستقل برای تداوی و جلوگیری از امراض سرطانی را داد.

آقای غنی گفت: «این یک آعماربسیار زیاد است ولی مه تااکنون خبرنبودیم به وزیرصاحب مالیه دستورمی دهم هرچه عاجل یک اداره مستقل را برای جلوگیری این امراض ایجاد کند».

 با این حالا رئیس جمهوری غنی فساد اداری بزرگترین عامل میداند که تاکنون حکومکت نتوانستند چنین اقداماتی  را در این موارد انجام دهد.

آقای غنی افزود: "فساد اداری کلان‌ترین مشکل است که نمی‌گذارد ما به توسعه برسیم اگرقیامت هم شود من برای مردم افغانستان پاسخ‌گو هستم"

با این حال به گفته مسئولان صحی کشور، سرطان، سدیه، معده و جوف دهن، شایع‌ترین امراض سرطانی در کشور است که افزایش آن نگران کننده می‌باشد که سرطان سدیه بیشترین رقم این را مریضی را در میان خانم ها در افغانستان تشکیل میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала