پنجاه درصد افزایش تجارت میان افغانستان و ترکمنستان

© AP Photo / Sukharevskyy Dmytroتجارت
تجارت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صنعت و تجارت می گوید که در سه ماه اخیر سال روان، سود تجارتی میان افغانستان و ترکمنستان به پنجاه درصد افزایش یافته است.

به گزارش اسپونتیک، به نقل از طلوع نیوز، وزارت صنعت و تجارت می گوید که در سال گذشته، سود تجارتی افغانستان و ترکمنستان در حدود 250 ملیون دالر بود؛ در حالی که این رقم تنها در سه ماه گذشته به بیش از 127 ملیون دالر رسیده است که از این میان 250 هزار دالر آن مربوط صادرات افغانستان است ومتباقی مربوط به واردات افغانستان از ترکمنستان.

سمیررسا، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «ما در شماری از پروژه‌های مهم دیگر نیز با ترکمنستان داریم که با عملی شدن آن‌ها روابط بازرگانی و ترانزیتی ما با این کشور بیشتر و بهتر خواهند شد از جمله پروژه تاپی و پروژه لاجورد.»

عبدالقادر جیلانی، کارشناس امور اقتصادی بیان داشت: «تجارت و ترانزیت در کنار توسعه آن با کشورها به ویژه با ترکمنستان باید حکومت روی بیلانس تجارت نیز کار کند تا ما از روابط بهتر بازرگانی و ترانزیتی با کشورها سود ببریم.»

با افتتاح راه لاجورد، ترافیک بین‌المللی در هرات پس از سال‌ها باز شد - اسپوتنیک افغانستان
با افتتاح راه لاجورد، ترافیک بین‌المللی در هرات پس از سال‌ها باز شد

سویی هم، یک کارشناس امور اقتصادی، می‌گوید که حکومت در توسعۀ میزان تجارت  با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه باید توازن در واردات و صادرات بیشتر درنظر گیرد.

همزمان با گسترش یافتن روابط بازرگانی و ترانزیتی کشور با ترکمنستان، ازبکستان نیز تلاش دارد  که در توسعه واردات و صادرات با افغانستان پیشتاز باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала