نشست بین‌الافغانی قطر، با صدوربیانیه‌ای مشترک پایان یافت

© Sputnik / PMطالبان در قطر - دومین نشست بین الافغانی
طالبان در قطر - دومین نشست بین الافغانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت‌کنندگان نشست دوحه خواستار تداوم همکاری سازمان ملل متحد، کشورهای منطقه و امریکا برای تامین صلح شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، نشست بین‌الافغانی که به میزبانی آلمان و قطر به تاریخ 7 و 8 جولای 2019 میلادی در شهر دوحه قطر برگزار شد، پایان یافت.
این نشست روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری با حضور شماری از سیاستمداران، فعالان مدنی، جوانان، زنان و نمایندگان طالبان در شهر دوحه قطر برگزار شده‌بود. آلمان و قطر، میزبانی مشترک این نشست را برعهده داشتند و بنیاد آلمانی برگهوف، آن را برگزار کرده‌بود. 

استقبال طالبان از حضور زنان در نشست بین‌الافغانی در قطر - اسپوتنیک افغانستان
استقبال طالبان از حضور زنان در نشست بین‌الافغانی در قطر

اشتراک کنندگان نشست بین‌الافغانی قطر پس از دو روز گفتگو دیدگاه‌های شان را در یک قطعنامه مشترک ارایه کردند.

در این قطعنامه آمده که تمام اشتراک کنندگان اتفاق کامل دارند که تحقق صلح پایدار، سراسری و با عزت — که خواست تمام مردم افغانستان می باشد — در نتیجه‌ مذاکرات همه‌شمول افغانی ممکن و میسر است.
در ماده دیگر این قطعنامه آمده که افغانستان کشور متحد، اسلامی و خانه مشترک همه‌ اقوام باهم‌برادر و برابر می‌باشد. حاکمیت نظام اسلامی، تامین عدالت اجتماعی و سیاسی، تامین حقوق اساسی شهروندی، وحدت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی، ارزش‌های اند که تمام افغان ها به آن متعهد می‌باشند.
در قطعنامه همچنان تاکید شده که از آنجاییکه مردم ما قربانیان اصلی جنگ هستند، ما شرکت کنندگان نشست، برای فراهم آوری زمینه‌ مساعد، جهت مذاکرات موثر بین‌الافغانی برای تامین صلح، ضروری می‌داند که طرف‌های درگیر جنگ بجای به کارگیری ادبیات تهدید، انتقام جویی و جنگ طلبانه در بیانات رسمی خویش، از زبان ملایم استفاده نمایند.
اشتراک کنندگان نشست قطر همچنان تاکید کرده‌اند که برای صیانت و حفاظت مردم از آسیب‌های جنگ و کاهش عواقب ناگوار آن به حداقل و ایجاد فضای بهتر اعتماد برای تامین صلح، طرف های درگیر جنگ اقدامات ذیل را به منصه‌ اجرا در آورند:
— رهایی بی و قید و شرط زندانیان کهن سال، معیوب و بیمار.
— تضمین امنیت تمام موسسات عام المنفعه از قبیل نهاد های دینی و مذهبی، شفاخانه ها، موسسات تعلیمی و تحصیلی ملکی، بازارها، بندهای آب گردان و محلات کار در سراسر کشور.
— تضمین امنیت موسسات تعلیمی از قبیل مکاتب، مدارس، پوهنتون ها و دانشگاه ها و سایر موسسات تعلیمی.
— تعهد بر حفظ جان، مال، عزت و منازل رهایشی مردم؛ و تلاش برای تقلیل تلفات ملکی به حد صفر.
با این‌حال و به‌رغم حملات مرگبار یک هفته اخیر طالبان در کابل و غزنی که از جمله به کشته و زخمی‌شدن شمار زیادی از دانش‌آموزان و کودکان منجر شد، کابل از نشست دوحه استقبال و نسبت به نتایج آن در زمینه آغاز گفتگوهای مستقیم با طالبان، ابراز امیدواری کرده‌است.
این نشست در افغانستان اما مخالفانی نیز داشت. گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی آن را پروژه‌ای خارجی و فاقد صلاحیت تصمیم‌گیری عنوان و اعلام کرد که تصمیم‌های آن را نخواهد پذیرفت.
قرار است دور هفتم گفتگوهای صلح میان زلمی خلیلزاد و نمایندگان طالبان پس از دوروز وقفه به‌خاطر برگزاری نشست بین‌الافغانی دوحه، دوباره از سر گرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала