طالبان به عهد و پیمان خود وفادار نیستند

© Sputnik / PMطالبان به عهد و پیمان خود وفادار نیستند
طالبان به عهد و پیمان خود وفادار نیستند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مجلس: قطعنامه نشست بین الافغانی قطر عملی نخواهد شد؛ زیرا طالبان هیچ تمایلی برای کاهش خشونت در کشور ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، شماری از نمایندگان مجلس با اشاره به قطعنامه نشست بین الافغانی قطر می‌گویند که این قطعنامه عملی نخواهد شد؛ زیرا طالبان هیچ تمایلی برای کاهش خشونت در کشور ندارند.
در قطعنامه نشست بین الافغانی قطر تاکید شده که طرف‌های درگیر باید از حمله به اماکن عمومی از جمله مکاتب، شفاخانه‌ها و محلات مسکونی برای به صفر رساندن تلفات غیرنظامی، خود داری کنند.
اما؛ دقایقی پس از صدور این قطعنامه، عباس استانکزی یک عضو دفتر طالبان در قطر اعلام کرد که مواد این قطعنامه جنبه الزامی ندارند، یعنی این گروه ملزم نیست خشونت را کاهش دهد.
با این وجود، شماری از نمایندگان مجلس نیز با تاکید بر این که قطعنامه نشست بین الافغانی قطر جنبه عملی ندارد می‌گویند که طالبان از ابتدای صدور این قطعنامه نسبت به عملی شدن آن انکار کردند.
محمد علی اخلاقی یکی از نمایندگان مجلس گفت: "باور نداریم که قطعنامه نشست بین الافغانی قطر جنبه عملی داشته باشد و اثر محسوسی در کاهش جنگ و خشونت‌ها در کشور داشته باشد؛ زیرا عباس استانکزی خود تاکید کرد که عملی شدن مواد این قطعنامه الزامی نیست و صرف پیشنهاد اشتراک کنندگان است."
آقای اخلاقی بیان داشت که اگر طرف‌های درگیر خود برای کاهش خشونت‌ها توافق کنند و طالبان به ارزش‌های بیش از یک و نیم دهه اخیر در کشور احترام قایل شوند خوب در غیر آن چنین قطعنامه‌ها هیچ سودی به ویژه بر بهبود اوضاع امنیتی کشور ندارد.

فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اعتراض تند مجلس سنا: قطعنامه نشست بین الافغانی قطر مورد قبول نیست، جنگ طالبان جهاد خوانده شده

عبدالقیوم سجادی دیگر عضو مجلس نیز گفت که تعهد به ادامه مذاکرات بین الافغانی و احترام به ارزش‌ها و دستاوردهای 18 سال گذشته از نکات مهم در قطعنامه نشست بین الافغانی دوحه است که راه را برای انجام مذاکرات بعدی باز نگهداشته است؛ اما در مورد کاهش خشونت‌ها باید در عمل دیده شود که طالبان چه اقدام‌های را در این خصوص روی دست می‌گیرند.
محمد رحیم علی‌یارزاده دیگر عضو مجلس هم گفت، هرچند قطعنامه نشست دوحه به عنوان یک توافق مطرح نبود؛ اما مواردی که روی آن تفاهم صورت گرفته در ذات خود یک گام به جلو است.
آقای علی‌یار زاده تاکید کرد که گام اساسی و مهم در راستای تامین صلح در افغانستان زمانی برداشته خواهد شد که مذاکرات رسمی میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز گردد.
در نشست بین الافغانی قطر در حالی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان به ویژه در حمله بر محلات مسکونی تاکید شده که طالبان در چند روز گذشته بر اهدافی نزدیک به مناطق مسکونی در کابل و غزنی حمله کردند که در نتیجه بیش از 300غیر نظامی که اکثراً شاگردان مکاتب بودند، کشته و زخمی شدند.
این حملات از سوی بسیاری از نهادهای ملی و بین المللی جنایت جنگی خوانده شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала