افزایش 50 درصد بیماری کانگو در هرات

© Sputnikهرات
هرات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان صحت عامه هرات از افزایش پنجاه درصدی بیماری تب خون دهنده(کانگو) خبر می دهند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه اطلاعات روز، میرویس صالحی، مدیر کنترل امراض عامه ی هرات می گوید، که در سه ماه نخست سال روان خورشیدی، 60 مورد این بیماری در شفاخانه حوزی هرات به ثبت رسیده است که از این میان شش نفر شان جان باخته اند.

به گفته آقای صالحی، از سال 1396، 81 مورد و در سال 1397 هم، 157 مورد این بیماری به ثبت رسیده است و ممکن تا آخر سال جاری هم اضافه تر 200 مورد تب کانگو به ثبت برسد.

بیشترین مورد ثبت رسیده این بیماری در ولسوالی گذره، انجیل، و پشتون زرغون بوده است.

به گفته آقای صالحی، فعالیت کشتارگاه های غیر بهداشتی و عدم آگاهی مردم به خصوص ساکنان روستاها از بیماری تب کانگو از علت افزایش آن در هرات می باشد.

شماری از آموزگاران و خبرنگاران که در کارگاه آموزشی «شناخت بیماری تب خون‌دهنده» از سوی ریاست صحت عامه‌ی هرات دیروز (چهارشنبه، ۱۹ سرطان) در این ولایت برگزار شده بود، از مسوولان می‌خواهند تا برای محو این بیماری از طریق رسانه‌ها و مساجد آگاهی‌دهی کنند.

سیمه نورزایی، از اشتراک کنندگان در این کارگاه آموزشی می افزاید که تا هنوز بسیاری بیشتری از مردم در مورد این بیماری آگاهی ندارند و مسئولان محلی هرات هم در قسمت محو آن سهل‌انگاری می‌کنند. او تأکید کرد که ریاست صحت عامه و سایر نهادهای دولتی باید برای پیش‌گیری از این بیماری بسیج شوند و اقدامی رویدست گیرند.

نوراحمد حیدری، عضو شورای ولایتی می گوید، عدم توجه مسئولان محلی هرات و رعایت نکردن حفظ مراقبت‌های صحی در کشتارگاه‌های این ولایت از دلیل عمده‌ی افزایش شیوع این بیماری در هرات می‌باشد.

او افزود: «از چند سال بدین سو، کشتار گاه «رباط غلوق» در جنوب غرب ولایت هرات و کشتارگاه «مسلخ» در غرب شهر هرات همه روزه بیش از یک هزار رأس مواشی را در فضای نامناسب و غیر بهداشتی ذبح می‌کنند، اما هیچ کس از آن نظارت نمی‌کند.»

این عضو شورای ولایتی تأکید کرد که اداره‌ی صحت عامه به همکاری پولیس و سایر اداره‌های دولتی در هرات باید جلو کشتار غیربهداشتی مواشی را بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала