پنتاگون : پس از توافق صلح مبارزه برعلیه تروریسم در افغانستان باید ادامه یابد

© AP Photo / U.S. Marine Corps/Sgt. Justin Updegraff پنتاگون : پس از توافق صلح مبارزه برعلیه تروریسم در افغانستان باید ادامه یابد
    پنتاگون : پس از توافق صلح مبارزه برعلیه تروریسم در افغانستان باید ادامه یابد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ایالات متحده امریکا معتقد است که حتا پس از توافق صلح با طالبان نیز باید مبارزه بر علیه تروریسم در افغانستان ادامه یابد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از سند منتشره پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده امریکا، در گزارش تازه‌اش هشدار می‌دهد که حتا در صورت توافق صلح با طالبان، شماری از طالبان تندرو و گروه داعش، تهدید جدی برای افغانستان و امریکا باقی خواهند ماند.

در این گزارش که به کانگرس ایالات متحده سپرده شده، از خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و گفت‌وگوهای میان‌افغانی همچون بخشی از توافق جامع صلح نام‌ برده شده است.

وزارت دفاع ایالات متحده، خروج نظامیان خارجی از افغانستان و مذاکرات میان افغانی را بخشی از توافق جامع صلح با طالبان گفته است اما تاکنون که هفت دور مذاکره صورت گرفته، زمان‌بندی خروج نیروها و هم زمان آغاز مذاکرات میان افغانی روشن نشده است

خلیلزاد: امریکا از جنگ افغانستان نمی‌گریزد - اسپوتنیک افغانستان
خلیلزاد: امریکا از جنگ افغانستان نمی‌گریزد

این در حالی است که بیش 14 هزار سرباز خارجی هم اکنون در افغانستان مستقر اند. بخشی از این نیروها عملیات‌های هوایی را بر مواضع طالبان و داعش انجام می‌دهند. اما بخش دیگر سرگرم مشوره دهی به نظامیان افغانستان اند؛ با خروج این نیروها خلای امنیتی ایجاد نخواهد شد؟

از این پیش، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، گفته بود که روی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، تضمین‌های ضد هراس افگنی، آتش‌بس و گفت‌وگوهای میان‌افغانی با طالبان به پیش‌رفت‌های جدی دست یافته اند، اما تاکنون که نزدیک به یک سال از رایزنی‌های امریکا و طالبان می‌گذرد هیچ یکی از چهار مساله نهایی نشده است.

عتیق الله امرخیل یک نظامی پیشین در این زمینه به رسانه ها گفته است: “جنگ در تمام بخش های کشور دوام دارد، داعش از هرنگاه آماده شده و در بخش هایی از کشور خود را تامین کرده است.”

هم‌زمان با این وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیروهای دولتی به توانایی و ظرفیت‌ی دست یافته‌اند که در نبود نیروهای خارجی هم جلو فعالیت های هراس افگنی در افغانستان را بگیرند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید: نیروهای دولتی در اجرای عملیات‌های نظامی به مشاوران خارجی فعلا نیاز دارند، عملیات‌های هوایی به گونه مستقلانه اجرایی می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала