نگرانی سازمان ملل از همه شمول نبودن روند صلح افغانستان

© AFP 2023 / Patrick Baz نگرانی سازمان ملل از همه شمول نبودن روند صلح افغانستان
  نگرانی سازمان ملل از همه شمول نبودن روند صلح افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل، روند صلح افغانستان را به اندازه‌یی‌که باید، همه‌شمول نمی‌داند و در این باره ابراز نگرانی می‌کند. معاون دبیر سازمان ملل می گوید، صلح و انتخابات دو موضوع از هم جدا هستند و هردو باید محتاطانه دنبال شوند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های کابل، آمنه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل که به افغانستان آمده‌است، می‌‎گوید که جامعۀ جهانی از روندی پشتیبانی خواهد کرد که همه‌شمول باشد و شهروندان افغانستان به‌شمول زنان در محور این روند جا داشته باشند.

به باور معاون دبیر کل سازمان ملل، زنان، قربانیان جنگ‌ها و شهروندان افغانستان در روند کنونی صلح افغانستان نقشی ندارند: «نگرانی دربارۀ همه‌شمول بودن روند صلح در افغانستان وجود دارد؛ اگر زنان در محور این روند نباشند به نتیجه دلخواه نمی‌رسیم.

دربارۀ کسانی که در نشست‌های صلح به نماینده‌گی از مردم افغانستان شرکت می‌کنند، پرسشی به میان میاید که اینان چه اندازه از مردم افغانستان نماینده‌گی کرده می‌توانند؟ جامعۀ جهانی از روندی پشتیبانی می‌کند که همه‌شمول باشد».

کرزی: رهبری روند صلح باید به دست افغان‌ها باشد - اسپوتنیک افغانستان
کرزی: رهبری روند صلح باید به دست افغان‌ها باشد

این مقام سازمان ملل، بر برگزاری انتخابات در زمان تعیین شدۀ آن نیز تأکید کرده‌است. او گفته‌است که این روند هم باید فراگیر باشد و به دور از تقلب برگزار شود: «انتخابات باید در زمان معین آن برگزار شود؛ این روند باید همه‌شمول باشد، صلح و انتخابات دو موضوع از هم جدا هستند و هردو باید محتاطانه دنبال شوند.»

قرار است انتخابات افغانستان به تاریخ ششم ماه میزان برگزار شود و در آن هژده تن به‌شمول رییس‌جمهور و رییس‌اجراییه خودشان را نامزد کرده‌اند. شماری از این نامزدان، پیش از این بارها رییس‌جمهور و رییس‌اجراییه را متهم کرده‌اند که در تلاش مهندسی روند انتخابات استند.

معاون دبیر کل سازمان ملل متحد که در دو روز گذشته با رهبران حکومت نیز دیدارهایی داشته‌است، جنگ افغانستان را پیچیده توصیف کرده‌است و بر کیفیت و دوام در روند صلح افغانستان تأکید کرده‌است.

این مقام سازمان ملل در حالی از همه‌شمول نبودن روند صلح افغانستان سخن می‌زند که تاکنون گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز نشده‌است – اما روز گذشته رییس‌جمهور غنی گفت که قرار است در روزها و هفته‌ها آینده این گفت‌وگوها آغاز شوند.

با این همه اما ایالات متحده تاکنون هفت‌بار، در غیبت حکومت افغانستان، با طالبان گفت‌وگو کرده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала