گفت و گوهای روند صلح باید همه شمول شود

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ: با جدی شدن گفت‌وگوهای صلح این روند را همه‌شمول می‌سازیم.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، آمنه محمد، معاون سرمنشی سازمان ملل طی دیدارش از کابل، از همه‌شمول نبودن گفت‌وگوهای صلح نگرانی کرد و گفت که جامعۀ جهانی از روندی پشتیبانی خواهد کرد که همه‌شمول باشد.

روسیه از نشست بین الافغانی صلح در دوحه حمایت کرد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه از نشست بین الافغانی صلح در دوحه حمایت کرد
حکومت افغانستان، در واکنش به نگرانی سازمان ملل از همه‌شمول نبودن گفت‌وگوهای صلح می‌گوید که با جدی شدن این روند، گفت‌وگوهای صلح همه‌شمول خواهد شد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست جمهوری می‌گوید حکومت افغانستان کوشش دارد که هیئت گفت‌وگوکننده با طالبان همه‌شمول باشد تا همه بتوانند در گفت‌وگوهای صلح از مردم افغانستان نماینده‌گی کنند.

سخن‌گوی رییس‌جمهور گفت: «وقتی ما وارد مذاکرات مستقیم می‌شویم، حکومت افغانستان این پروسه را همه‌شمول خواهد ساخت».

آمنه محمد اظهار داشته است که نگرانی مهم سازمان ملل متحد این است که تاکنون زنان افغانستان در محور گفت‌وگوهای صلح جا نداشته‌اند و حضور زنان در نشست‌های مسکو و دوحه نیز اندک بوده‌است.

در کنار حضور زنان در گفت‌وگوهای صلح، نقش دادن به قربانیان جنگ و اقلیت‌های مذهبی در کشور نیز از خواست‌های دیگر سازمان ملل متحد است.

فضل الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اعتراض تند مجلس سنا: قطعنامه نشست بین الافغانی قطر مورد قبول نیست، جنگ طالبان جهاد خوانده شده
در همین حال، شماری از خانمان که در نشست‌های مسکو و دوحه شرکت‌ کرده بودند نیز بر سهم دادن بیشتر زنان در روند صلح تأکید دارند.

انارکلی هنریار، شرکت کنندۀ نشست دوحه گفت: «زمانی که گفت‌وگوهای رسمی آغاز شود، حضور زنان و حضور اقلیت‌های مذهبی در گفت‌وگوها بسیار مهم هستند، چرا اگر حضور نداشته باشند، متأسفانه که دست آوردهای هژده سال گذشته در این دو بخش از بین خواهند رفت.»

فوزیه کوفی، شرکت کنندۀ نشست‌های مسکو و دوحه نیز افزود: «ما نگران این هستیم که پس از یک توافق صلح با طالبان، آیا زنان افغانستان این وضعیتی را که فعلأ دارند و آزادی‌هایی را که فعلأ دارند خواهند داشت یانه؟ و نقش سازمان ملل نیز در این گفت‌وگوها کمرنگ است.»

گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان وارد هفتمین دور شده‌است و اکنون هردو طرف دربارۀ نهایی سازی یک توافق‌نامه با رهبران شان در حال مشوره هستند، اما سازمان ملل متحد می‌گوید که برای رسیدن به یک توافق برای این سازمان، سرعت مهم نیست، بل توافق صلح باید با ثبات و درازمدت باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала