بهرامی: تهران در هیچ گفتگوی صلح که نماینده افغانستان در آن نباشد شرکت نمی کند

© AFP 2023 / Carlos Barriaبهرامی: تهران در هیج گفتگوی صلح که نماینده اافغانستان در آن نباشد شرکت نمی کند.
بهرامی: تهران در هیج گفتگوی صلح که نماینده اافغانستان در آن نباشد شرکت نمی کند. - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر ایران در کابل می گوید که حکومت افغانستان از سال 2001 تاکنون تغییرات زیادی داشته است، ما بدون نماینده گان کابل در هیچ گفتگوی صلح شرکت نخواهیم کرد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا، آقای بهرامی می گوید : “ما چطور در نشستی برای افغانستان بنشینم و گفت‌وگو کنیم که در آن نماینده حکومت افغانستان نباشد در حالی‌که وضعیت از سال ۲۰۰۱ و از نشست بن تاکنون خیلی تغییر کرده است.”

پرچم افغانستان و روسیه - اسپوتنیک افغانستان
حمایت روسیه از پیوستن ایران به «سه‌گانه» افغانستان

همچنین، آقای بهرامی در مورد تماس های ایران با طالبان می گوید که ایران از  این تماس ها برای آمدن ثبات در افغانستان استفاده کند.

آقای بهرامی، تاکید که کشورش هیچ ارتباطی با طالبان ندارد و تماس های شان هم مخفی نیست، از تمام جزئیات این تماس ها حکومت افغانستان باخبر است، ولی از جزئیات تماس ها چیزی نمیدانم، و هر چیزی که به آمدن صلح به افغانستان کمک کند دستاورد بزرگی است.

از سوی هم آقای بهرامی می گوید که عدم حضور نمانیده افغانستان در نشست های صلح میان دولت به آنها سوال برانگیز است.

آقای بهرامی، می‌افزاید: “اطلاعات مربوط به این تماس ها در اختیار دولت افغانستان است و ایران از تماس هایش با طالبان می خواهد در راستای ثبات افغانستان کار گیرد اما تصمیم گیر نهایی دولت و مردم افغانستان است.”

در مورد که اینکه نیروهای خارجی و پایگاه نظامی امریکا در افغانستان ظاهرا ایران بی قرار است، به صورت واضح چیزی نمی گوید، لیک حضور هیچ نیروی خارجی را در هیچ کشور مسلمان هم نمی پذیرد.

آقای بهرامی، در این مورد می‌گوید:”در مورد حضور نیروهای خارجی در افغانستان نظر مردم و دولت افغانستان است، اما ما مخالف حضور نیروهای خارجی در همه کشورهای اسلامی استیم.”

سفیر ایران در کابل می افزاید که اگر در روند صلحی که نخست حکومت و مردم افغانستان برنده آن باشند بدون شک که برنده دومی آن ایرانیها خواهند بود. تاکنون امریکا در روند گفتگوهای صلح به ایران هیچ نقشی نداده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала