طالبان امارت می خواهند و آمادۀ مذاکرات مستقیم نیستند

© Photo / ARG / ARGحمدالله محب
حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور غنی که امروز(دوشنبه، ۷اسد) اظهار داشت که طالبان هنوز هم ادعای برقراری امارت را در افغانستان دارند و آمادۀ مذاکرات مستقیم نیستند.

اسپوتنیک به نقل از طلوع، با این همه، آقای محب تأکید کرد که گام‌های نخستین برای گفت وگوها برداشته شده‌اند و قرار است که به‌زودی یک هیئت همه‌شمول برای گفت وگو با طالبان ایجاد شود.

حمدالله محب: روسیه میتواند طالبان را به مذاکرات با حکومت افغانستان تشویق کند - اسپوتنیک افغانستان
محب: باوجود مشکلات، راه صلح را ادامه می دهیم

او در این باره افزود: «پروسۀ صلح شاید دشواری‌هایی زیادی داشته باشد. این یک پروسۀ طولانی است و ما در اوایل این پروسه هستیم. طوری‌که شما می‌دانید، طالبان آماده‌گی این را ندارند که صحبت‌های مستقیم با دولت افغانستان با نماینده‌گان مردم افغانستان بکنند. هنوز هم ادعای امارت را دارند، هنوز هم ادعای این را دارند که با دولت مستقیم صحبت نمی‌کنیم.»

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان چندین روز است که در کابل سرگرم مشورت ها با مقام‌های حکومت دربارۀ ایجاد هیئت گفت‌وگوکننده و چگونگی آغاز گفت‌وگوهای مستقیم حکومت افغانستان با طالبان، است.

اما وی پیش از این گفته‌‎است که گفت‌وگوهای مستقیم میان دو طرف هنگامی آغاز خواهند شد که امریکا با طالبان به یک توافق دست یابند.

حمدالله محب در نشست شورای امنیت در روسیه - اسپوتنیک افغانستان
حمد الله محب: روزانه در افغانستان 50 تن قربانی می گردد

منابع گفته است که ممکن گفت‌وگوهای میان افغانان که در آن نماینده‌گان حکومت نیز حضور خواهند داشت، تا دوهفتۀ دیگر در ناروی برگزار شود.

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، می‌گوید که حفظ دست‌آوردهای افغانستان بخش مهم این گفت‌‎وگوها خواهند بود: «هیئتی که در حالت ساخت آن هستیم – یک هیئت متشکل از همه جامعۀ افغانستان خواهد بود هم دولت در آن شامل باشد و هم جامعۀ مدنی و ما در نظر داریم که رسانه‌ها هم در این هیئت شامل باشد؛ چون افغانستان نو، افغانستان نوین نمانیده‌گی از همه اقشار می‌کند و باید همه اقشار در این هیئت خودرا ببیند.»

تلاش‌های صلح در حالی شدت گرفته‌اند که طالبان حمله‌های شان را در بخش‌هایی از کشور افزایش داده‌اند. اما مقام‌های محلی در ولایت بغلان، می‌گویند که طالبان به هدف‌های بزرگ شان که سقوط چندین ولسوالی و افزایش تهدید در شهر پلخمری بود نرسیدند.

فرید بسیم، والی بغلان اما اذعان می‌کند که تهدیدها هنوز هم در بغلان وجود دارند: «دشمن چنانی که پلان داشت که حداقل دو ولسوالی را سقوط بدهد به هدفش نرسید؛ یکی ولسوالی تاله و برفک بود و یکی بغلان مرکزی بود؛ دشمن در هر دو استقامت شکست خورد.»

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала