واکنش ارگ به گزارش یوناما در مورد کشتار غیرنظامیان

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست جمهور در واکنش به نشر گزارش سازمان ملل متحد در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی افغان، روش جمع‌آوری معلومات و تهیه این گزارش را نادرست خواند.

به گزارش اسپوتنیک، ارگ ریاست جمهوری با رد آمار ارائه‌شده از تلفات غیرنظامیان از سوی یوناما می‌گوید که عامل بیشترین تلفات ملکی گروه طالبان است، نه دولت افغانستان.

هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز گذشته (سه‌شنبه 8 اسد) گزارشی را به نشر رساند که بر اساس آن تنها در شش ماه نخست سال جاری میلادی، نزدیک به 4 هزار غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.در این گزارش آمده است که نیروهای امنیتی افغان، مسوول بیشتر این تلفات بوده‌اند.

طالبان: گزارش یوناما دور از انصاف است - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: گزارش یوناما دور از انصاف است

اما ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این گزارش می‌گوید: عامل اصلی تلفات ملکی در افغانستان طالبان است، آنان با عمل خرابکارانه شان باعث تلفات افراد ملکی می‌شوند.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری، امروز چهارشنبه، ۹ اسد در یک نشست خبر در کابل به گزارش اخیر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) واکنش نشان ‌داد و گفت که شیوه جمع‌آوری اطلاعات یوناما برای این گزارش درست نبوده‌است.

آقای صدیقی تصریح کرد:" در گزارش یوناما آمده که از اول جنوری تا 30 جون 2019 مخالفین دولت باعث تلفات 1968 فرد ملکی (531 کشته و 1437 زخمی) شده اند. اگرما این شمار را تقسیم در روز کنیم آنها روزانه سه نفر از افراد ملکی را به شهادت رسانده‌اند، در حالییکه آنها روزانه بیش از 20 نفر از غیرنظامیان را شهید می‌کنند."

آقای صدیقی با بیان اینکه طالبان عامل اصلی تلفات ملکی در افغانستان اند گفت، طالبان تنها طی سه روز گذشته حدود 64 غیرنظامی را شهید و 90 غیرنظامی دیگر را زخمی کرده‌اند.

وی از یوناما خواست که قبل از آنکه اتهام بزرگ علیه نیروهای امنیتی افغان وارد کند، در تهیه گزارش دقت کرده و آن را با حکومت شریک سازد.

سخنگوی ارگ ریاست جمهور گفت:" طالبان طی 18 سال گذشته افراد ملکی را سپر قرار داده‌اند، در حالی‌که حفظ جان افراد ملکی خط سرخ نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان بوده و هست."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала