خلیلزاد از آمادگی امریکا برای یک "توافق خوب" با طالبان سخن گفت

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
فرستاده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از رسیدن به دوحه در یک پیام توییتری اعلام کرد که طالبان نشانه‌هایی از تمایل برای رسیدن به یک توافق را نشان می‌دهند.

به گزارش اسپوتنیک، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفته است، که حضور امریکا در افغانستان وابسته به شرایط است و هرگونه خروج از افغانستان وابسته به شرایط خواهد بود. او می‌گوید که امریکا برای یک "توافق خوب" آماده است.  

آقای خلیلزاد اما تأکید می‌کند که امریکا دنبال یک توافق صلح است نه دنبال توافق خروج از افغانستان. 

به گفتۀ او، امریکا توافق صلحی را می‌خواهد که زمینۀ خروج از افغانستان را فراهم کند.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
طالبان امیدوارند که این بار با امریکا به توافق برسند

در همین حال ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک پیام توییتری گفت که گفتگوهای این گروه با امریکا امروز از سر گرفته خواهند شد. 

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست گزارش می‌هد که بربنیاد یک توافق نخستین، حکومت ایالات متحده در حال آماده‌گی برای بیرون ساختن شش هزار سرباز امریکایی از افغانستان است که با این کاهش شمار نیروهای امریکایی در کشور به هشت تا نه هزار تن خواهد رسید. 

مقام‌های امریکایی گفته اند که در مقابل کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان طالبان نیاز خواهند داشت تا یک آتش‌بس را اعلام کنند و رابطه شان را با القاعده قطع کنند . 

اما آقای خلیلزاد می‌گوید که حضور امریکا در افغانستان وابسته به شرایط است و هرگونه خروج از افغانستان وابسته به شرایط خواهد بود. 

این در حالیست که پیشتر خبر داده شد، در صورتی که گروه طالبان مذاکره مستقیم با دولت افغانستان را بپذیرد، دولت دونالد ترامپ آمادگی دارد در مرحله نخست چندین هزار تن از نیروهای نظامی‌اش را از افغانستان خارج کند  توافقنامه صلح با طالبان شامل مواردی دیگر از قبیل کاهش کارمندان سفارت امریکا و نیروهای امنیتی امریکایی نیز خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала