ارگ: دولت نقش کلیدی را در تصمیم‌گیری برای خروج امریکایی ها ایفا کرد

© Photo / ARG / ARGارگ: دولت نقش کلیدی را در تصمیم‌گیری برای خروج امریکایی ها ایفا کرد
ارگ: دولت نقش کلیدی را در تصمیم‌گیری برای خروج امریکایی ها ایفا کرد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی می گوید که دولت افغانستان نقش اساسی را در تصمیم‌گیری در خصوص خروج نیرو های امریکایی از افغانستان ایفا نموده است.

به گزارش اسپوتنیک، درانی وزیری معاون سخنگوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در صحبت با رسانه ها ابراز داشت: دولت افغانستان نقش اساسی را در تصمیم گیری برای خروج نیروهای امریکایی از قلمرو ایافغانستان بر عهده داشته ، و این نیرو ها به طور دائم در افغانستان باقی نخواهند ماند.

روزنامه واشنگتن پست روز جمعه نوشت كه كاخ سفید در چارچوب توافق اولیه با گروه افراطی طالبان، آماده است تا كمتر از نیمی از قوای نظامی خود را از افغانستان خارج كند.

در این گزارش به نقل از واشنگتن پست آمده است که با حصول توافق اولیه بر سر صلح در افغانستان، شمار سربازان امریکائی ا14 هزارنفر به 8 هزار تن کاهش خواهد یافت. طالبان نیز بر اساس این توافق آتش بس را اجرا و رعایت خواهد کرد و به هرگونه ارتباط با گروه جهادی القاعده پایان خواهد داد.

به گفته معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی ، دولت افغانستان از ایالات متحده خواسته است که "هزینه های اضافی نظامی خود را در افغانستان کاهش داده، و برعکس پروژه های سرمایه گذاری خود را در کشور افزایش دهند". وی افزود:  امروز دور هشتم مذاکرات (بین ایالات متحده و طالبان) در دوحه آغاز خواهد شد. 

هیئت مذاکره کننده روند صلح ایجاد شد - اسپوتنیک افغانستان
هیئت مذاکره کننده روند صلح ایجاد شد

در همین حال زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان نیز شب گذشته در توییترش نوشت "که چنین برمی‌آید که طالبان در این دور مذاکرات به یک توافق نهایی برسند."

ماه هاست که ایالات متحده امریکا با گروه طالبان بخاطر یک آتش بس و خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان مذاکره می کند.

تاکنون هفت نشست میان دیپلمات‌های ایالات متحده و نمایندگان گروه طالبان صورت گرفته است؛ شش نشست در دوحه قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات. مقام‌های امریکایی و نمایندگان طالبان ابراز امیدواری کرده‌اند که در این دور به توافق نهایی برسند.

بیش از این، خلیل زاد گفته بود که مذاکرات بین الافغانی پس از توافق طالبان با واشنگتن آغاز خواهد شد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می گوید که نمایندگان ایالات متحد و نمایندگان طالبان در همه موارد به توافق رسیده اند به غیر یک یا دو مورد باقی مانده است، که در دوری کنونی مذاکرات مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала