حذف ۲۷۰۰۰ شناسنامه جعلی از روند رأی‌دهی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان

© Photo / کمیسیون مستقل انتخاباتحذف ۲۷۰۰۰ شناسنامه جعلی از روند رأی‌دهی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان
حذف ۲۷۰۰۰ شناسنامه جعلی از روند رأی‌دهی در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره ملی احصائیه افغانستان، توانسته است تا ۲۷۰۰۰ شناس‌نامه جعلی را تثبیت و از روند رأی‌دهی در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور حذف کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که اداره احصائیه روز (پنجشنبه، ۱۰ اسد) با فرستادن مکتوبی به این کمیسیون از پایان کار اش در پیوند به بررسی فهرست رأی‌دهند‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری، خبر داده است.

اشتراک بیش از 80 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو - اسپوتنیک افغانستان
اشتراک بیش از 80 درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو

حبیب الرحمان ننگ، رئیس دبیرخانه این کمیسیون، می‌گوید:- "کمیسیون مستقل انتخابات پس از تصفیه اداره مرکزی احصائیه ۲۷هزار شناسنامه جعلی را ثابت کرده است".

این کمیسیون، فهرست ۹.۱ میلیون رأی‌دهنده را برای شفاف‌سازی و شناخت شناسنامه‌های جعلی و تقلبی حدود ۲ ماه پیش به اداره احصائیه مرکزی سپرده بود.

با آن که روند حذف شناسنامه‌های جعلی و تقلبی از سوی اداره احصائیه مرکزی نتوانسته است اطمینان ناظران انتخاباتی را  به دنبال داشته باشد، این نهادهای ناظر می‌گویند، که از چگونه‌گی برگزاری انتخابات شفاف در ششم میزان سال روان نگران نیز اند. مسئولان در این نهادها تأکید می‌ورزند که رقم شناسنامه‌های جعلی بالاتر از۲۷۰۰۰ است و عمل‌کرد اداره احصائیه در این مورد ناکام است.

یوسف رشید، رئیس بیناد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، اظهار میدارد:- "روندی بود که نتیجه مطلوب هدف که تعین شده بود نداشت حالا کمیسیون تمرکز کند روی روز انتخابات، دستگاه‌های بایومتریک، روند نظارت نامزدان و نهادهای ناظر، سیستم جمع‌آوری معلومات ارقام که قابل تذویر نباشد".

به باور آگاهان انتخاباتی، اصلاح واقعی فهرست رأی‌دهنده‌گان فرصتی برای اعتمادسازی دوباره برای کمیسیون انتخابات بود، اما چرا این‌گونه نشد؟

داوودعلی نجفی، رئیس پیشین دبیرخانه کمیسیون انتخابات، می‌گوید:- "یکی از شرایطی که کمیسیون انتخابات بر شفافیت انتخابات بر می داشت اصلاح فهرست رای دهندگان بود که کمیسیون هیچگونه اقدام بر شفافیت نکرده است نه تذکره های خیالی از بین رفته و نه هم لست".

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات، با گذشت هر روز به برگزاری روند انتخابات ریاست جمهوری،  نزدیک می‌شود به گفته آگاهان عدم سر و سامان‌دادن دقیق این روند از سوی این نهاد فلاکت‌بار خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала