دور هشتم مذاکرات میان امریکا و طالبان در دوحه آغاز شد

© Photo / © Photo / / © Photo /دور هشتم مذاکرات میان امریکا و طالبان در دوحه آغاز شد
دور هشتم مذاکرات میان امریکا و طالبان در دوحه آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان امروز(شنبه، 12 اسد) در شهر دوحه کشور قطر آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای روند صلح افغانستان، می‌گوید که ممکن طالبان در این دور از گفت‌وگوها به یک توافق نهایی دست یابند.

همچنان آقای زلمی خلیلزاد می‌افزاید که امریکا نیز می‌خواهد به یک توافق خوب برسد و این گفت‌وگوها برای رسیدن به صلح است نه خروج نیروهای خارجی از افغانستان.

 آغاز قریب الوقوع دور هشتم مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه  - اسپوتنیک افغانستان
آغاز قریب الوقوع دور هشتم مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه

آقای خلیلزاد، در صفحه رسمی تویتر اش گفته است: «برای از سر گرفتن مذاکره با طالبان به دوحه رسیدم. ما به دنبال توافق صلح هستیم نه توافق خروج؛ یک توافق صلحی که زمینه خروج را فراهم سازد. حضور ما در افغانستان وابسته به شرایط است و خروج ما از افغانستان نیز مشروط خواهد بود».

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی  طالبان در قطر، نیز در صفحه تویتر اش گفته است که دور هشتم گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان امروز آغاز گردید.

در همین حال شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گویند که تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به گفت‌وگو با حکومت افغانستان و آتش‌بس در کشور تن نخواهند داد.

عبدالسلام حنفی، معاون دفتر سیاسی و عضو هیئت گفت‌وگوکننده طالبان در این مورد می‌گوید: «در صورت توافق به یک تقسیم اوقات خروج نیروهای خارجی و اعلان آن به حضور شاهدان بین الملی همه نیروهای خارجی در مدت تعین شده خاک افغانستان را ترک و بعدن ما به بعد داخلی قضیه افغانستان که مذاکرات بین الافغانی است داخل خواهیم شد».

با این حال، حکومت افغانستان هم می‌خواهد این جنگ نا خواسته و تمام عیار متوقف شود از این رو منتظر یک نتیجه مطلوب از دور هشتم گفتگوهای امریکا با طالبان است. 

هرچند گمانه‌های قوی از توافق نهایی و مهمی میان طالبان و امریکا در میان رهبران حکومتی و سیاست‌گران داخلی و بیرونی بلند است، مگر ترس از عدم موافقت نیز وجود دارد، زیرا شماری از منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که اگر دور هشتم گفت‌وگوها میان دو طرف بی‌نتیجه پایان یابد، ممکن روند صلح دوباره از صفر شروع شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала