پمپئو: ترامپ در تلاش یافتن یک راه حل سیاسی برای اوضاع افغانستان است

© REUTERS / Yuri Gripasپمپئو: ترامپ در تلاش یافتن یک راه حل سیاسی برای اوضاع افغانستان است
پمپئو: ترامپ در تلاش یافتن یک راه حل سیاسی برای اوضاع افغانستان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که دور هشتم مذاکرات امریکا و طالبان در قطر ادامه دارد و احتمال می‌رود که دو طرف در این دور گفتگوها بر سر موضوعات مورد بحث در روند صلح افغانستان به توافق نهایی برسند، وزیر خارجه امریکا از تلاش نرامپ برای یافتن راه حل سیاسی اوضاع افغانستان سخن گفت.

به گزارش اسپوتنیک، همزمان با ادامۀ گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در دوحه، وزیر امور خارجۀ امریکا می‌گوید که، رئیس جمهور امریکا در جستجوی یک راه حل سیاسی برای کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در دوحه سرگرم گفت‎‏و‎گو با طالبان است.

خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، قطع روابط طالبان با سایر گروه‌های تروریستی، برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات طالبان با دولت افغانستان چهار موضوع مورد بحث نمایندگان امریکا و طالبان در هفت دور مذاکرات صلح قطر بوده است.

ترامپ آماده است قوای خود را از افغانستان خارج کند - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ بار دیگربرای پیروزی در افغانستان از کشتن 10 میلیون تن سخن گفت

وزیرخارجۀ امریکا که به استرالیا رفته‌است، روز گذشته، در نشست خبری مشترک با لیندا رینولدس، وزیرخارجۀ استرالیا افزود که دونالد ترامپ هم‌چنان می‌خواهد که اطمینان یابد که افغانستان سکویی برای حمله بر امریکا مبدل نمی‌شود.

مایک پمپئو افزود: «رئیس ‌جمهور ترامپ بسیار واضح ساخت که خواست او این است که ما یک راه حل سیاسی بیابیم که اجازه دهد نیروها و منابع مان را در افغانستان کاهش دهیم؛ اما همزمان با آن، اطمینان یابیم که افغانستان هیچ‌گاهی دوباره به سکویی برای حمله بر ایالات متحده امریکا مبدل نمی‌شود.»

 این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در دوحه سرگرم گفت‎‏و‎گو با طالبان است.

منابع آگاه از این گفت‌وگوها می‌گویند که در این دور، دربارۀ جدول زمانبندی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و نیز کاهش خشونت‌ها از سوی طالبان گفت‌وگو می‌شود.

این منابع، می‌افزایند که امریکا با طالبان توافق کرده‌است تا شمار سربازانش و پایگاه‌هایش را در افغانستان کاهش دهد.

سهیل شاهین، سخن‌گوی هیئت گفت‌وگوکنندۀ طالبان در قطر نیز در تویترش نوشته‌است که احتمال دارد دوطرف به توافقی دربارۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان در زمانی‌که برای آن تعیین خواهد شد و نیز آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان دست یابند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала