پنج و نیم ملیون افغانی؛ هزینۀ مصالح دیگ لویه‌جرگه صلح

© Photo / LJ / LJ پنج و نیم ملیون افغانی؛ هزینۀ مصالح دیگ لویه‌جرگه صلح
 پنج و نیم ملیون افغانی؛ هزینۀ مصالح دیگ لویه‌جرگه صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تنها برای خرید مصالح دیگ لویه‌جرگه ۵.۵ میلیون افغانی مصرف شده است.

به گزارش اسپوتنیک، یافته‌های یک گزارش تحقیقی کلیدگروپ نشان می‌دهد که حکومت برای تهیه‌ی مصالح دیگ وعده‌های غذایی اشتراک‌کنندگان لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح نزدیک به ۵.۵ میلیون افغانی مصرف کرده است.

در این گزارش همچنان آمده است که برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح نزدیک به ۲۵۰ میلیون افغانی هزینه برداشته است، درحالی‌که دست‌آورد آن تنها ارایه‌ی پاسخ به چهار سوال مطرح‌شده‌ی حکومت از سوی سه‌هزار و ۳۱۵ نماینده‌ی مردم بوده است.

کلیدگروپ در این گزارش توضیح داده است که برای فراهم‌آوری تسهیلات لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح ۳۴ قرارداد به شکل چهارچوبی با ۲۴ شرکت عقد شده، اما تا کنون که سه ماه از آن می‌گذرد اسناد مصارف این جرگه به دسترس وزارت مالیه قرار نگرفته است.

براساس یافته‌های کلید گروپ، از مجموع ۲۵۰ میلیون افغانی که در برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح به مصرف رسیده، تنها مصارف خوراکی آن بیش از ۵۸ میلیون افغانی هزینه برداشته است. همچنان ۹ میلیون افغانی برای تهیه‌ی دو قلم گوشت به مصرف رسیده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که در این جرگه تنها بیش از ۶۵۰ بالون گاز مایع ۴۰ کیلویی به ارزش نزدیک به ۱.۵ میلیون افغانی برای پخت‌وپز مصرف شده و بیش از یک‌صد هزار قرص نان خشک به ارزش بیش از یک میلیون افغانی در این جرگه خریداری و به مصرف رسیده است.

فرمانده طالبان مرگ رهبر این جنبش را تایید کرد - اسپوتنیک افغانستان
حکومت 170 طالب دیگر را از زندان پل‌چرخی آزاد کرد

در گزارش همچنان آمده است که در جریان برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح تنها ۶۰ قلم مواد تنظیفی (شوینده‌ها) به ارزش بیش از پنج میلیون افغانی خریداری و به مصرف رسیده است.

مصارف ترانسپورت و سفر خرچ اعضای جرگه (نمایندگان مردم) نیز به هزینه‌ی نزدیک به ۷۲ میلیون افغانی، غذا بیش از ۵۸ میلیون افغانی، مصارف بودوباش مهمانان بیرون از محوطه‌ی خیمه‌ی لویه‌جرگه به هزینه‌ی بیش از ۴۳ میلیون افغانی، معاش ۱۷۲ نفر از کارمندان موقت نزدیک به پنج میلیون افغانی و مصارف متفرقه به‌شمول خدمات تکنالوژی و فرهنگی نزدیک به ۶۷ میلیون افغانی هزینه برداشته است.

در گزارش تذکر داده شده است که به‌منظور برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح ۳۶۵ میلیون افغانی از کُد احتیاط ۹۱ حکومت اخذ شده، اما اسناد مصارف آن تا کنون به وزارت مالیه نرسیده است.

گفتنی است که لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح از نهم ثور سال جاری آغاز و به تاریخ سیزدهم ثور پایان یافت. در این جرگه ۳۲۰۰ نفر از سراسر افغانستان شرکت کرده بودند و روی دو موضوع اساسی، تعریف و چگونگی دست‌یابی به صلح تعیین حدود و چهارچوب مذاکره با تحریک طالبان، بحث کردند.

اعضای لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح در روز پایانی این جرگه با صدور قطع‌نامه‌ی ۲۳ ماده‌ای خواست‌های مشخص مردم افغانستان به‌شمول اعلام آتش‌بس فوری و دوطرفه، ترتیب جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حفظ قانون اساسی، حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته و… را مطرح کردند.

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز ضمن پذیرفتن این قطع‌نامه گفت که مشوره‌ی جرگه نقشه‌ی راه و برنامه‌ی عمل دولت خواهد بود. آقای غنی در مراسم اختتامیه‌ی این جرگه همچنان گفت که خواست مردم برای اعلام آتش‌بس را در صورتی می‌پذیرد که گروه طالبان نیز در این راستا آمادگی نشان بدهد.

  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала