ذبیح الله مجاهد: تا زمان بیرون شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان جنگ ادامه خواهد داشت

© Sputnikذبیح الله مجاهد: تا زمان بیرون شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان جنگ ادامه خواهد داشت
ذبیح الله مجاهد: تا زمان بیرون شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان جنگ ادامه خواهد داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی گروه طالبان گفت، که هنوز توافقی با امریکا صورت نگرفته است و تا زمان بیرون شدن آخرین نظامی خارجی از افغانستان جنگ ادامه خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اشاره به گزارش‌های اخیر مبنی بر احتمال امضای توافقنامه در روزهای آینده تصریح کرد، تلاش‌ها جریان دارد ولی اختلافات با امریکا درباره توافق صلح نیز هنوز پابرجاست.

وی خاطرنشان کرد، که این گروه به عدم تهدید سایر کشورها متعهد است و این موضوع را در عمل نیز به اثبات رسانده است بنابر این نیروهای خارجی باید هرچه سریعتر خاک افغانستان را ترک کنند؛ این شامل نیروهای قراردادی و حتی دیپلمات‌های غربی نیز می‌شود.

سخنگوی طالبان اظهار داشت: بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان بخش مهمی از هرگونه توافق احتمالی با امریکا است و اعلام رسمی جدول زمانی خروج لازمه توافق احتمالی با امریکا است.

تایید مفاد توافقنامه صل توسط دولت افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
تایید مفاد توافقنامه صلح توسط دولت افغانستان

وی در پیوند با آتش‌بس گفت: تا زمان بیرون شدن آخرین سرباز خارجی از افغانستان و برقراری حکومت اسلامی جنگ در این کشور ادامه خواهد؛ هدف ما از مبارزه کسب استقلال و تحکیم نظام اسلامی در این کشور است.

این در حالیست، که برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان از شروط چهارگانه وزارت خارجه امریکا برای هرگونه توافق نهایی با طالبان محسوب می‌شود.

مجاهد درباره آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیز تصریح کرد، که گفت‌وگو با افغانستانی ها در سایه اشغال امریکا نمی‌تواند منجر به تشکیل حکومت اسلامی شود بنابر مذاکرات بین‌الافغانی زمانی آغاز خواهد شد که آمریکا به تعهدات خود عمل کرده باشد.

وی درباره مواضع این گروه در پیوند با آغاز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان خاطرنشان کرد، که هیچ چیزی تغییر نکرده است و دولت کابل هنوز هم از نظر آنها نمی‌تواند به نمایندگی از افغانستانی ها وارد مذاکره با این گروه شود.

سخنگوی طالبان اظهار داشت: دولت افغانستان تنها می‌تواند به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره کننده در نشست بین‌الافغانی حضور یابد و در کنار سایر احزاب سیاسی مسائل مورد نظر خود را مطرح کند.

وی درباره اینکه آیا طالبان به اصل انتخابات برای انتقال قدرت اعتقاد دارند یا خیر گفت: موضوع انتخابات از مسائل داخلی هستند که طالبان پس از بیرون شدن کامل نیروهای خارجی با نمایندگان مردم افغانستان و نیروهای سیاسی درباره آن بحث خواهیم کرد؛ اما هرگونه انتخابات در حضور نیروهای خارجی از نظر ما منتفی است.

گفتنی است، که عدم تهدید سایر کشورها از خاک افغانستان که طالبان قرار است به آن متعهد شود در واقع موضوع جدیدی نیست زیرا این گروه همواره تاکید کرده که تنها برای آزادی کشورشان از اشغال امریکا می‌جنگند و با سایر کشورها مشکلی ندارند موضوعی که طالبان در عمل نیز آن را ثابت کرده است.

آغاز مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان در چارچوب مذاکرات بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس فراگیر از اساسی ترین مسائل در روند صلح این کشور هستند که آینده هرگونه توافق صلح به آن بستگی دارد.

کارشناسان معتقدند؛ اگر واقعا امریکا درباره بیرون شدن نظامیان خارجی از افغانستان با طالبان به توافق برسد در حالی که این گروه با آتش‌بس موافقت نکرده باشد دولت افغانستان در برابر طالبان بی‌دفاع باقی خواهد ماند.بنابر این انتظار هر چیز دیگری بجز صلح را می‌توان از مذاکرات امریکا با طالبان داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала