گلبدین حکمتیار: پس از بیرون شدن امریکا حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد

© Sputnik / JAKگلبدین حکمتیار: پس از بیرون شدن امریکا حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد
گلبدین حکمتیار: پس از بیرون شدن امریکا حکومت افغانستان سقوط خواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی افغانستان حکومت وحدت ملی را ضعیف توصیف می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، حکومت وحدت ملی را ضعیف توصیف می‌کند و می‌گوید، که در صورت بیرون شدن امریکا از افغانستان، این حکومت سقوط خواهد کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش ارگ به حمله لفظی اخیر حکمتیار در مورد نظام کشور

حکمتیار که پیش از چاشت امروز (جمعه، ۲۵ اسد) در یک گردهمایی انتخاباتی در کابل سخن می‌زد، افزود: حکومت وحدت ملی توانایی تصمیم‌گیری در بارۀ مسایل مهم کشور را ندارد.

او تأکید کرد، که ایالات متحده امریکا در تلاش ایجاد حکومتی در افغانستان است که این حکومت بتواند برای مدتی پس از بیرون شدن نیروهای امریکا از افغانستان، دوام بیاورد.

او افزود:- "دربارۀ بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان شکی نیست؛ آن‌ها افغانستان را ترک خواهند کرد. دربارۀ صلح نیز شکی نیست؛ صلح آمدنی است. تحلیل‌های نهادهای امریکایی نشان می‌دهند که این حکومت نمی‌تواند حتا برای چند هفته، پس از بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان، دوام بیاورد".

همزمان با این، سی‌ان‌ان، گزارش داده‌ که قرار است توافق صلح ایالات متحده با طالبان نهایی شود که برمبنی آن، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان از ۱۵هزار به هشت یا نُه هزار کاهش خواهند یافت.

حکمتیار، وضعیت کنونی افغانستان را شبیۀ شرایط ۱۹۹۰ در این کشور می‌داند، که به گفتۀ او شوروی وقت، داکتر نجیب‌الله، رییس‌جمهور پیشین افغانستان را تنها گذاشتند و حکومت او سقوط کرد.

با این همه، او از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که فرا راه صلح موانع ایجاد نکنند: «صلح آمدنی است؛ هیچ‌کسی نمی‌تواند فراراه آن موانع ایجاد کند. شهروندان افغانستان صلح می‌خواهند. ما از صلح و از پیشرفت در این راستا، پشتیبانی می‌کنیم».

رهبر حزب اسلامی که برای بیش از ده سال مخالف مسلح حکومت افغانستان بود، می‌گوید: در هژده سال گذشته بیش از یک میلیون شهروند افغانستان در جنگ‌ها کشته شده‌اند و ایالات متحده و ناتو در تأمین امنیت و ثبات در افغانستان ناکام بوده‌اند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در ادامه گفت، که احتمال دارد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به تأخیر بیافتد؛ چون به باور وی، انتخابات و صلح همزمان به پیش برده نمی‌شود. با این همه، او افزود که پیکارهای انتخاباتی‌اش را ادامه خواهد داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала