برای یک صد و چهل زوج مراسم عروسی به گونه گروهی در کابل برگزار شد

© REUTERS / Samar Abo Elouf برای یک صد و چهل زوج مراسم عروسی به گونه گروهیدر کابل برگزار شد
برای یک صد و چهل زوج مراسم عروسی به گونه گروهیدر کابل  برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک صد و چهل زوج، مراسم عروسی شان را به گونه گروهی در کابل برگزار کردند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، برگزار کننده گان این مراسم می گویند که این کار مبارزه با سنت ها و رسم و رواج ها ناپستند اجتماع که پول هنگفتی در مراسم های ازدواج مصرف می شوند، روی دست گرفتند.

عروسی که پول را به ازدواج ترجیح داد - اسپوتنیک افغانستان
داستان عروسی که پول را به ازدواج ترجیح داد

به گفته آنان برگزاری مراسم عروسی گروهی از مصرف های بیجا و کمرشکن جلوگیری می کند.

مریم کاظمی، یکی زا برگزارکننده‌گان این مراسم گفت: «کسانی‌که در این‌جا عروسی کرده‌اند، بر علاوۀ هزینۀ مراسم، جهیزیه نیز داده می‌شود؛ به این معنی که مقداری وسایل اولیه که نیاز یک خانواده است. یک چیز را می‌خواهم به خانواده‌ها بگویم که بیایید دست بدست هم بدهیم این‌گونه عروسی‌ها را برگزار کنیم که بتوانیم بار سنگین اقتصادی که روی شانه‌ها داماد می‌ماند، آن را پس کنیم.»

در همین حال، زوج هایی که امروز پیوند عروسی شان را بستند می گویند که سال ها نامزد بودند و توان مالی برای برگزاری مراسم عروسی نداشته اند.

آنان از برگزاری عروسی گروهی شان ابراز خرسندی می کنند و می گویند که در این مراسم هزینه بسیار اندکی مصرف شده است.

محمد صادق، یکی از جوانانی است که امروز داماد شد. او می‌گوید که سال‌ها در آرزوی چنین روزی بود، اما نداشتن هزینۀ مراسم عروسی نگذاشت به این آروزیش تاکنون برسد: «من برای مدتی زیاد نامزد بودم، اما امروز بسیار خوشحال استم که فرصت برابر شد و عروسی کردم.»

مراسم عروسی دسته جمعی در هند برگزار شد. - اسپوتنیک افغانستان
عروسی دسته جمعی در هند

محمد نیز که امروز لباس دامادی را برتن کرده است می گوید: «بسیار خوشحال استم که در این مراسم شرکت کرده‌ام؛ دلیلی که در این مراسم اشتراک کردم این است که خواستم رسم و رواج‌هایی که در جامعه حاکم اند و باعث شده‌اند که بسیاری از جوانان نتوانند عروسی کنند، نه بگویم.»

پیش از این نیز، چندین مراسم عروسی به صورت گروهی در کابل و لایات دیگر نیز برگزار شده بود، برگزار کننده گان این مراسم ها، معمولا نهادهای خیریه یی استند که بر علاوه پرداخت هزینه مراسم عروسی، به زوج ها کمک های نقدی و امکانات زنده گی نیز فراهم می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала