چین آماده کمک در روند صلح افغانستان است

© Sputnik / K. Akifiچین آماده کمک در روند صلح افغانستان است
چین آماده کمک در روند صلح افغانستان است   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چین به پیشرفت‌های جدید در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان امیدوار است و همچنان آماده همکاری در روند صلح در افغانستان است.

به گزارش اسپوتنیک، ژانگ هانهویی، سفیر چین در روسیه می‌گوید که چین به پیشرفت‌های جدید امریکا در مذاکرات صلح با گروه طالبان امیدوار است و آماده کمک و همکاری در این روند می‌باشد.

سفیر چین در روسیه گفت: دور جدید مذاکرات امریکا و طالبان به تاریخ 3 اگست اغاز شد و ما امیدواریم که همه طرف‌های درگیر از این فرصت برای صلح استفاده کنند، اخلاص و فعالیت‌ خود را نشان دهند، کاری را که باید انجام دهند، ما منتظر پیشرفت‌ها جدید در صلح استیم. تا مردم افغانستان در اسرع وفت به صلح پایه‌دار بازگردند.

طالبان می خواهند روسیه ضامن توافقات آنها با امریکا شود - اسپوتنیک افغانستان
طالبان می خواهند روسیه ضامن توافقات آنها با امریکا شود

این دیپلمات چینایی تاکید کرد که چین، روسیه و امریکا از روند صلح به رهبری دولت افغانستان در داخل کشور پشتیبانی می‌کنند و آماده همکاری‌های لازم در این عرصه استند.

آقای هانهویی گفت: هر سه کشور گروه طالبان را به مذاکرات بین‌الافغانی به رهبری دولت در داخل افغانستان تشویق می‌کنند.

سفیر چین در روسیه در پاسخ به این سوال که موضع پکن در باره خروج نیروهای امریکایی از افغانستان چیست گفت: چین همیشه حل و فصل مناقشات را با روش‌های نظامی غیرممکن دانسته است.

وی اضافه کرد که ما اطمنیان داریم که اگر افغانستان بتواند در مراحل اولیه به امنیت، ثبات و توسعه دست یابد، این امر به سود تمام منطقه و آسیای جنوبی خواهد بود.

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طالبان در قطر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «تاس» روسیه در پاسخ به این سوال که آیا گروه طالبان نیاز به ایفای نقش برخی کشورها به معنوان ضامن برای هرگونه توافق این گروه با امریکا دارد ضمن دادن پاسخ مثبت گفت: بعد از آن که ما فرآیند دستیابی به یک توافق صلح را تکمیل کردیم، در مراسم اعلام رسمی این توافق، طرفهای بین‌المللی به‌عنوان شاهد همچون چین، روسیه، کشورهای همسایه ما و شاید کشورهای اسلامی و سازمان ملل حضور خواهند داشت. آنها در ضمن حضورشان در آنجا شاهد امضای این توافق صلح خواهند بود. البته روسیه و چین ضامن خواهند بود.

پیش از این، گزارش شد که نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا برای صلح افغانستان دور جدید سفرش را به افغانستان و قطر آغاز کرده است.

زلمی خلیلزاد، نمایند ویژه وزارت خارجه امریکا اعلام کرده است که او دور جدید سفرش در امور صلح افغانستان به قطر را آغاز کرده است. نماینده ویژه امریکا گفته که به منظور گفتگو با طالبان دوباره به قطر می‌رود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала