خروج امریکا از افغانستان و مهلت مربوط به آن می‌توانند خطرناک باشد

© Flickr / Marinesخروج امریکا از افغانستان و مهلت مربوط به آن می‌توانند خطرناک باشد
خروج امریکا از افغانستان و مهلت مربوط به آن می‌توانند خطرناک باشد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر پیشین ایران می‌گوید که خروج امریکا از افغانستان و مهلت و مدت معین مربوط به آن می‌توانند خطرناک باشد اما به نظرم مردم در آن موقع حداقل به وحدت یکپارچه دست پیدا می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، فداحسین مالکی، سفیر پیشین ایران در افغانستان طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح دورنمای ضرب‌الاجل 14 ماهه خروج امریکا از افغانستان و تاثیر آن بر روند صلح این کشور پرداخت.

وی می‌گوید که از زمانی که زلمی خلیلزاد به عنوان سرپرست تیم مذاکره کننده امریکا با طالبان منصوب شد و جلسات و مذاکره‌های متعدد در اینباره برگزار شد، گمانه‌زنی‌هایی در مورد اینکه امریکا به دنبال مشروعیت بخشیدن به طالبان در صحنه سیاسی افغانستان است، وجود داشت. امروز به خوبی می‌بینیم که این گمانه‌زنی‌ها کاملاً درست از آب درآمد و ایالات متحده امریکا که روزی دشمن درجه یک طالبان بود در مقابل آن و پشت میز به مذاکره با این جریان می‌پردازد.

هشدار سناتور امریکایی از احتمال تکرار 11 سپتامبر درصورت خروج امریکا از افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
هشدار سناتور امریکایی از احتمال تکرار 11 سپتامبر درصورت خروج امریکا از افغانستان

اخیرا منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند که در اجلاس شورای مرکزی طالبان برای خروج نیروهای امریکایی ظرف مدت 14 الی 17 ماه توافق شده و تمام  اختیارات به ملا برادر واگذار شده است. این خبر به خوبی نشان می‌دهد که امریکا در حال دادن امتیاز به طالبان است؛ این جریان حاضر در افغانستان بارها به عناوین مختلف اعلام کرده بود که یکی از شروط اصلی، خروج امریکا از افغانستان است اما رفت و آمدها و بازی‌های سیاسی امریکا در افغانستان به خوبی باعث شد تا طالبان مشروعیت پیدا کند و همین موضوع باعث تضعیف دولت وحدت ملی افغانستان و ارگ شد. معتقدم که این سیاست ایالات متحده تماماً به ضرر مردم افغانستان شد و به نظرم ایالات متحده بخش عمده‌ای از خواسته‌های طالبان را برآورده خواهد کرد.

آقای مالکی اضافه کرد که اگر ایالات متحده از افغانستان خارج شود و دولت این کشور تقویت شود بدون تردید آشتی ملی می تواند شکل بگیرد. من بارها با قبایل و طیف‌های سیاسی و مذهبی مختلف افغانستان دیدار و گفت‌وگو داشته‌ام و صراحتاً می‌گویم که آنها در صورت خروج امریکا از افغانستان به سوی اتحاد و وحدت ملی خواهد آمد. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده نمی‌تواند برای آنها راهکار اساسی به وجود بیاورد. بنابراین به شرط عدم دخالت ایالات متحده امریکا در امور افغانستان باید بگویم که خروج آنها از این کشور می‌تواند تا حد زیادی اوضاع را آرام کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала