حمد الله محب: توافق صلح با طالبان پیش از انتخابات ممکن نیست

© Photo / ARG / ARGحمدالله محب
حمدالله محب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور می‌گوید که مذاکرات میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر، در مرحله ابتدایی قرار دارد و پیش از انتخابات ریاست جمهوری، امضای توافق صلح با طالبان وجود ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل،  حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور کشور می‌گوید که در طول یک‌سال مذاکرات صلح امریکا با طالبان روی موارد بسیار محدود صحبت شده‌است و مسایلی که در مذاکرات بین‌الافغانی بحث خواهد شد، زمانگیر خواهد بود.

آقای محب گفته است: «اصل مذاکرات زمانی آغاز می‌شود که مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود. مسایل ما بسیار بزرگ است، در مورد حکومت‌داری، شراکت در حکومت، در مورد سیستم آینده و مسایل زیادی است که در رابطه به آن صحبت خواهیم کرد و این کار آسانی نیست.»

محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
جزئیات تازه از پیشرفت‌هایی "امریکا و طالبان" در نهمین دور مذاکرات قطر

به گفته مشاور امنیت ملی حکومت حاضر است که بدون قید و شرط با طالبان مذاکره کند و در صورتی به توافق میان امریکا و طالبان نظر مثبت خواهد داشت که خواست حکومت افغانستان در این مذاکرات در نظر گرفته شود.

او افزود: «دیدگاه ما در مورد آینده افغانستان با سایر شرکای ما در خصوص صلح فرق می‌کند. دیگران در فکر تهدیدات خود هستند که طالبان به آنان دیگر تهدیدی نباشند؛ اما ما خواهان یک افغانستان صلح‌آمیز، مترقی، باثبات و باعزت هستیم که دیگر در آن جنگ نباشد.»

نهمین دور گفتگوهای صلح میان زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان وارد پنجمین روز خود شده‌است. منابع در قطر گفته‌اند که در این دور از گفتگوها روی هیات مذاکره‌کننده حکومت با طالبان بحث می‌شود. امریکا و طالبان امیدوار هستند که هرچه زودتر به توافق دست پیدا کنند.

از سوی دیگر، اشرف‌غنی در سفرش به عربستان با مقام‌های ارشد این کشور به‌شمول سلمان بن عبدالعزیز؛ پادشاه سعودی گفتگو کرده‌است. پادشاه عربستان از گفتگوهای صلح بین‌الافغانی و برگزاری انتخابات اعلام حمایت کرده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала