نگرانی مقامات امریکایی از احتمال حصول توافق با طالبان

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رویترز نوشت احتمال خروج نیروهای خارجی از افغانستان و توافق صلح با طالبان باعث نگرانی برخی مقامات امریکایی شده است.

به گزارش اسپوتنیک، احتمال اینکه توافق با طالبان باعث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شود باعث شده تا برخی مقامات نگران شوند. آنها می‌گویند چه تضمینی وجود دارد که پس از خروج از افغانستان، از این کشور به امریکا حمله‌ای صورت نگیرد.

سیاستمداران و نمایندگان هردو حزب دمکرات و جمهوریخواه معتقدند 9 دور مذاکره خلیل‌زاد با طالبان، اگر منجر به پایان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان شود، ضربه سختی به امریکا و البته یک پیروزی بزرگ برای ترامپ در آستانه انتخابات 2020 خواهد بود.

عده زیادی از مقامات امریکایی حتی در تیم مذاکره‌کننده دولت ترامپ به طالبان اعتماد ندارند و خواستار بازنگری در مسیر آینده مذاکرات هستند.

 مذاکرات امریکا و طالبان در قطر در حالی وارد نهمین روز شده است که حملات طالبان و هشدارهای مقامات امریکایی مبنی بر حضور نظامی در افغانستان افزایش یافته است.

روسیه آماده است به ترامپ در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کمک کند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه آماده است به ترامپ در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کمک کند

نهمین روز از دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان در قطر در حالی ادامه یافته که هفته گذشته برخی رسانه‌ها از خوش‌بینی درباره توافق احتمالی طرفین خبر داده بودند.

رسانه‌ها گزارش داده بودند که مذاکرات دوحه پایان یافته و طرفین مشغول تطبیق نسخه‌های انگلیسی،  فارسی و پشتوی توافقنامه هستند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز بدون اعلام زمان معینی در توئیترش نوشته بود: امیدواریم تا بزودی خبرهای خوبی برای ملت مسلمان و استقلال طلب‌مان داشته باشیم.

دور نهم گفت‌وگوهای امریکا و طالبان در حالی ادامه دارد  که اظهارات ترامپ درباره ادامه حضور نظامی آمریکا در روند مذاکرات چالش‌های تازه‌ای ایجاد کرده است.

رئیس جمهور امریکا خلاف جریان مذاکرات که خروج نظامیان امریکایی از محورهای اصلی آن است به رسانه‌ها گفت: هیچ عجله و یا جدول زمانی برای خروج نظامیان امریکایی از افغانستان ندارد.

این اظهارات ترامپ چالش بین تیم مذاکره طالبان وامریکا در قطر را افزایش داده است زیرا طالبان همواره خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان پیش شرط هرگونه توافق می‌داند.

هنوز اختلافات امریکا و طالبان باقی است اما گفت‌وگوها بین «زلمی

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала