آینده مبهم استخبارات امریکا در افغانستان

© AP Photo / J. Scott Applewhiteآینده مبهم استخبارات امریکا در افغانستان
آینده مبهم استخبارات امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به دنبال تصمیم امریکا برای کاهش نیروهای نظامی خود در افغانستان، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: هم اکنون در مورد نقش آتی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا «سیا» در افغانستان میان مقامات دولت ترامپ اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک، پس از اظهارات ترامپ مبنی بر ادامه حضور اطلاعاتی قوی امریکا در افغانستان حتی پس از توافق با طالبان «نیویورک تایمز» نوشت که دولت ترامپ برای گسترش حضور نیروهای سازمان «سیا» در افغانستان تلاش می‌کند.

به گزارش این روزنامه امریکایی، با نزدیک شدن به توافق احتمالی میان واشنگتن و طالبان و پایان طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا، نقش آینده سیا در افغانستان از مهمترین موضوعات اختلاف انگیز در دولت دونالد ترامپ است.

بر اساس این گزارش، برخی مقامات کاخ سفید طرح افزایش حضور سازمان سیا در افغانستان را ارایه داده اند اما از طرف دیگر، مقامات نظامی و جاسوسی امریکا بر این باورند که این اقدام می تواند مذاکرات صلح با طالبان را خدشه دار کند.

اختلاف بین دیدگاه‌های خلیلزاد و استخبارات امریکا درمورد صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اختلاف بین دیدگاه‌های خلیلزاد و استخبارات امریکا درمورد صلح افغانستان

نیویورک تایمز می نویسد؛ کسانی که طرح افزایش حضور سازمان سیا در افغانستان را مطرح می کنند، معتقدند که امریکا می تواند با این اقدام از نیروهای نظامی افغانستان در برابر هجوم حملات نیروهای تروریستی حمایت کرده و مانع تقویت حضور داعش و القاعده در افغانستان شود.

اما برخی دیگر تردید دارند که شبه نظامیان پوششی که بسیاری از آنها با اتهامات وحشیگری رو به رو هستند، بتوانند بدون پشتیبانی ارتش امریکا به عنوان مأمور علیه تروریسم به خدمت گرفته شوند.  

«جینا هاسپل» مدیر سازمان سیا نیز در گزارشی بیان کرد: این سازمان برای حمل ونقل هوایی، نظارت، پشتیبانی پزشکی و تجهیزات نظامی بشدت وابسته به ارتش امریکاست.

مقامات حامی این طرح معتقدند: با افزایش حضور نیروهای سازمان سیا در افغانستان، نگرانی تبدیل شدن این کشور به محل تجمع دوباره گروه های تروریستی را بر طرف شود.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان عصر روز گذشته (2آگست) با اشرف غنی رئیس جمهوری کشور دیدار و پیش نویس توافق صلح با گروه طالبان را به وی ارائه کرده است.

مذاکرات نماینده امریکا با طالبان با هدف پایان بخشیدن به جنگ هجده ساله امریکا در افغانستان در جریان است.

خلیلزاد حدود یک سال است که با طالبان در دوحه مشغول مذاکره است.

تضمین‌های امنیتی از سوی طالبان و مذاکرات گسترده تر صلح میان شورشیان و دولت افغانستان، دو بخش اصلی از مذاکرات را تشکیل می دهد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای اطمینان داد که او از "صلح کامل و پایدار در افغانستان" حمایت می کند.

در ادامه مذاکرات، اشرف غنی یک هیأت پانزده نفره برای دیدار با طالبان و مذاکره درباره شرایط داخلی افغانستان تعیین کرده و قرار است نشست میان آنها در هفته های آینده در نروژ برگزار شود.

رئیس‌جمهوری امریکا اخیرا در گفت‌ وگو با شبکه  «فاکس نیوز» اظهار کرد: پس از امضای توافقنامه با طالبان، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان حدود 30 درصد کاهش و به هشت هزار و 600 نفر خواهد رسید. در صورت توافق صلح با طالبان، امریکا در یک منطقه‌ از افغانستان حضور نظامی دائمی خواهد داشت.

در زمان حاضر امریکا در افغانستان 14 هزار نیروی نظامی و امنیتی دارد و در صدد تخلیه کامل پایگاه های خود نیست. این در حالی است که طالبان خواهان اعلام زمانبندی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала