رحمت الله نبیل از پیوند تیم غنی با شبکه حقانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۳ پرده برداشت

© AP Photo / Rahmat Gulرحمت الله نبیل از پیوند تیم غنی با شبکه حقانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۳ پرده برداشت
رحمت الله نبیل از پیوند تیم غنی با شبکه حقانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۳ پرده برداشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از پیوند تیم رییس جمهور کنونی افغانستان با شبکه حقانی پرده برداشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آینده افغانستان ادعا می‌کند، که تیم محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کنونی افغانستان، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳هجری خورشیدی با شبکۀ حقانی پیوند داشت.

نبیل: صلحی که در آن پاکستان نقش داشته باشد برای افغانستان خطرناک خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
نبیل: صلحی که در آن پاکستان نقش داشته باشد برای افغانستان خطرناک خواهد بود

آقای نبیل که (چهارشنبه، ۱۳سنبله) در یک گفت‌وگوی ویژه با طلوع‌نیوز سخن می‌زد، گفت: به دلیل همین پیوند، احتمال دارد رییس‌جمهور در قانون جزا در بخش اعدام تعدیل به میان آورد.

نبیل که در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ رییس عمومی امنیت ملی بود، گفت: دستگیری انس حقانی، برادر سراج‌الدین حقانی از رهبران ارشد شبکۀ حقانی، باعث ناراحتی رهبران حکومت وحدت ملی شده‌است: «یک پیوندی در دور دوم [انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳] بین تیم داکتر صاحب اشرف غنی و [شبکۀ] حقانی ایجاد شد... بخاطر این‌که انتخابات به دور دوم رفت و تقریبأ یک بحث جدی و متفاوت صورت گرفت؛ در این باره، خود طالبان هم، اکنون اقرار کرده‌اند که ما بعضی تفاهماتی داشتیم – از آن جمله من حرف‌های مطمئن را شنیدم که گفتند دور پیشین انتخابات با یک تیم همکاری داشتند. زمانی‌که انس حقانی گرفتار شد، یک تعداد دوستان در حکومت وحدت ملی کمی ناراحت بودند که چرا چنین شد. تبادل خط‌ها صورت گرفت و اطلاعات می‌گرفتیم و سراج حقانی گله گذاری‌های خود را کرده بود که ما با شما کمک کردیم و شما برادر ما را گرفتید – در این باره در امنیت ملی سند وجود دارد و بی سند نباید رییس امنیت ملی صحبت کند. در بحث این‌که چه کسی [میانجی] شد. یک نفری است به نام شیرخان منگل و رفت و آمدهایی آغاز شد در خانه‌های یکی از رهبران جهادی ... و از آن طریق با مشاور امنیت ملی [حنیف اتمر] ارتباط گرفته شد و زمینه سازی شد که با انس حقانی دید و بازدیدهایی صورت بگیرد. بعدش وقتی من این وضعیت را دیدم ... احتجاج کردم و اورا [انس حقانی] به بگرام انتقال دادم».

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود که بربنیاد اعتراف‌های انس حقانی، او به اعدام محکوم شد.

آقای نبیل، در بخش دیگر از سخنانش، گفت که آماده است برای یک صلح با ثبات از انتخابات کناره‌گیری کند.

او افزود، که اوضاع در افغانستان رو به بحران است و برای پیشگیری از بحران بیشتر، باید رهبران حکومت وحدت ملی قربانی بدهند و یکی از آنان رهبر حکومت سرپرست باشد: «داکتر صاحب اشرف غنی، منحیث سرپرست بماند، در بدنۀ حکومت از اجماع کار بگیرد، کدرهای خوب افغانستان را در آن شامل بسازد و در کنارش یک شورا باشد. وقت خودرا تعیین کنند و بگوید که من در انتخابات شرکت نمی‌کنم اما من برای مردم افغانستان صلح میاورم.»

آقای نبیل، هشدرا داد که شبکۀ حقانی در گفت‌وگوهای صلح حضور ندارد و احتمال دارد پس از یک توافق صلح با طالبان نیز جنگ در کشور ادامه داشته باشد.

رحمت‌الله نبیل، هم‌چنان ادعا کرد، که پاکستان در مقایسه با رهبران حکومت وحدت ملی صلاحیت بیشتر در گفت‌و گو و توافق با طالبان دارد:- "پاکستان و طالب، حالا حق وتو دارد در پروسۀ صلح، اما برای ما، برای رهبران ما، ورق [توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان] را نشان می‌دهند و می‌گویند این را ببین اما حق نداری که سر آن بحث کنی. به عوض این‌که رهبران افغانستان بیایند توضیحات بدهند، یک دیپلومات خارجی میاید و برای ما سر تمام مسایلی که با سرنوشت مردم افغانستان گره خورده، توضیحات می‌دهند. من بسیار زیاد متأثر شدم".

اشارۀ آقای نبیل به توافق نامۀ صلح امریکا با طالبان است که چند روز پیش از سوی زلمی خلیل‌زاد به رهبران حکومت وحدت ملی شریک ساخته شد.

یادآوری می کنیم، که انس حقانی، در ماه میزان سال ۱۳۹۳ دستگیر شد. با وجودی‌که حکم اعدام بر او صادر شده‌است، او تاکنون زنده‌است در زندان به سر می‌برد.

امریکا با طالبان، پس از نُه دور گفت‌وگوها، سرانجام در اصول به یک توافق رسیده‌اند. توافقی که اکنون حکومت وحدت ملی می‌گوید که نیاز به وضاحت دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала