پکن خواستار ادامه مذاکرات امریکا و طالبان شد

© AP Photo / Ng Han Guan پکن خواستار ادامه مذاکرات امریکا و طالبان شد
 پکن خواستار ادامه مذاکرات امریکا و طالبان شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه چین اعلام کرده که پکن خواهان خروج برنامه ریزی شده و "منظم" نیروهای خارجی از افغانستان است، البته در صورتی که امریکا گفتگو با طالبان را از سر گیرد و توافقی به دست آید.

 به گزارش اسپوتنیک، هوآ چونیینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز داشت: پکن طرفدار خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان است. وی گفت کشورش از ایالات متحده و طالبان می خواهد که جهت دست یابی به حل و فصل نهایی اوضاع در افغانستان، بهتر است که مذاکرات شان را ادامه دهند.

پیشتر زمانی که، امریکا و طالبان به توافقی بالقوه نزدیک شده بودند حمله مرگبار طالبان در کابل باعث شد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا ملاقات "سری" با رهبران این گروه و رئیس جمهور افغانستان در کمپ دیوید در امریکا را لغو کرده و گفتگوهای مستقیم با طالبان در قطر را نیز متوقف اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین  ابراز داشت که کشورش خواهان خروج برنامه ریزی شده و "منظم" نیروهای خارجی از افغانستان است، البته در صورتی که امریکا گفتگو با طالبان را از سر گیرد و توافقی به دست آید.

پیش ازاین،  وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتایان افغان و پاکستانی اش گفت: «ما این دیدگاه را به اشتراک گذاشتیم که خروج نیروهای خارجی باید به صورت منظم و مسئولانه انجام شود تا از فراهم شدن زمینه انتقال نرم اطمینان حاصل شود».

 گفتنیست که، روز شنبه گذشته (8آگست) دونالد ترمپ، رییس جمهوری ایالت متحده، پس از حمله تروریستی و کشته شدن نظامی امریکایی اعلام کرد که مذاکرات امریکا و طالبان را متوقف و برنامه دیدارش با رهبران طالبان و محمداشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان را لغو کرده است.

سخنگوی طالبان پس ازاین تصمیم ترامپ، ابراز داشت که طالبان به برگشت موقف امریکا مبنی بر آغاز مذاکرات با آنها، همچنان امیدوار است، اما تأکید کرده که جنگ‌جویان طالبان تا خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان به جنگ‌شان ادامه می‌دهند.

مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ در حالی لغو شده‌است که زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته‌بود که توافق صلح با طالبان در اصول نهایی‌شده و نیاز به موافقت ترامپ دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала