محموله صادراتی افغانستان از بندر حیرتان به چین رسید

© Sputnik / Vitaliy Ankovمحموله صادراتی افغانستان از بندر حیرتان به چین رسید
محموله صادراتی افغانستان از بندر حیرتان به چین رسید  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اولین محموله صادراتی افغانستان که شامل 1100 تن سنگ تلک میشود، از طریق بندر حیرتان به کشور چین رسیده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، رئیس‌جمهور غنی، در مراسمی که به همین مناسبت شکل گرفته بود، می‌گوید که کشورهای‌ که دروزاره‌های خود را برای قاچاق سنگ تلک و جلغوزه باز گذاشته بودند بدانند که افغانستان اکنون به ارزش صادرات خود می‌داند.

در همین حال، با رسیدن نخستین محموله بازرگانی سنگ تلک کشور از طریق بندر حیرتان به کشور چین، رئیس‌جمهور غنی تاکید دارد که تلاش می کنند تا کشور را از وارداتی به صادراتی تبدیل کنند.

آقای غنی می‌افزاید: «ما به تمام همسایه‌های خود صدا می‌کنیم که دروزاه های شان را که به منظور قاچاق سنگ تلک و دیگر سنگ ها قیمی و محصولات کشاورزی ما باز گذاشته بودند ببندند، زیرا افغانستان ارزش محصولات خود را می‌داند».

در همین حال، یما یاری، وزیر ترانسپورت کشور، می‌گوید که این وزارت سهولت‌هایی را برای سکتور خصوصی از بهر صادر شدن کالاهای بازرگانی شان به کشور چین به میان آورده اند.

همچنان، وزیر ترانسپورت، می‌گوید که تلاش دارند به‌منظور افزایش صادرات کشور، سیستم‌های ترانزیتی را با کشورهای همسایه تنظیم کنند.

آقای یاری می‌گوید: «ما برای سکتور خصوصی تمامی سهولت را افزایش می‌دهیم، پیش از این بازرگانان ما اموال خود را به چین تا 45 روز می‌رسانند اما اکنون می‌توانند اموال شان را تا 8 روز به این کشور برسانند».

از سویی هم، مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، می‌گویند که سالانه با کشور چین به ارزش یک میلیارد دالر معاملات بازرگانی دارند و تلاش دارند تا آن را گسترش دهند.

با این همه رئیس‌جمهور غنی، هشدار می‌دهد که وزارت هایی که به تولیدات داخلی توجه جدی ندارند با مسوولان آن برخورد قانونی صورت خواهند گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала