خواست رئیس جمهور غنی از همسایگان: با ترانزیت برخورد سیاسی نکنید

© Photo / ARG / ARGاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس‌جمهور غنی می‌گوید که تمام همسایگان افغانستان باید بدانند که ترانزیت آزاد به نفع تمام کشورهای منطقه است و با ترانزیت برخورد سیاسی نکنند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کشور که  امروز چهارشنبه(۲۰سنبله) در برنامه تجلیل از ارسال نخستین محموله صادراتی افغانستان از مسیر حیرتان به جمهوری خلق چین، صحبت می‌کرد، فرستادن این محموله را آغاز خوب خواند و  گفت: “امروز شروع روند تحول افغانستان را از یک کشور وارداتی به صادراتی تبریک می‌گویم. هجده سال بود که تنها وارد می‌کردیم، بدون این‌که یک طرح واضح برای صادرات داشته باشیم و این قابل قبول نبود”.

او سکتور خصوصی، زارعین، صنعت‌کاران و دهقانان را همانند نیروهای امنیتی، قهرمانان آزادی خواند و افزود: این تحول یک تحول بینادی است، خاصتا برای زارعین و معدن کاران ما که توانستند سنگ تالک را صادر نمایند؛ بدون همکاری سکتور خصوصی، دولت نمی‌توانست این کار را به تنهایی انجام دهد”.

نخستین قطار کانتینری صادراتی از افغانستان راهی چین شد - اسپوتنیک افغانستان
نخستین قطار کانتینری صادراتی از افغانستان راهی چین شد

خاطرنشان کرد: “زارعت افغانستان صادرات محور می‌شود و چیزی تولید می‌کند که بازار داشته باشد که این کار موجب کاریابی عظیم می‌شود”.

رییس‌جمهور تاکید کرد که افغانستان باید برای خود هدف تعیین کند که در چهار سال آینده بیلانس صادرات و واردات تغییر کند و در بیش از ده سال، صادرات افغانستان باید پنج برابر واردات گردد.

او هدف حکومت را تبدیل کردن افغانستان به یک کشور تنها صادراتی نه، بلکه به یک کشور تزانزیتی دانسته و اضافه کرد، تمام همسایگان افغانستان با ترانزیت برخورد سیاسی نکنند؛ چون این به نفع تمام کشورهای منطقه است.

وی همچنان از پاکستان برای بازگشایی بندر واگه برای 24 ساعت قدردانی کرد.

از سوی دیگر یما یاری وزیر ترانسپورت نیز با اشاره به انکشاف راه‌های مواصلاتی از جمله ساخت و انکشاف خطوط ریل و دهلیزهای هوایی گفت که این وزارت تا اکنون 45 موافقتنامه اتصال منطقوی از طریق خط آهن با کشورهای مختلف امضا شده و دهلیزهای ترانسپورتی جدید با کشورهای مختلف ایجاد شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала