شکست امریکا در جنگ ۱۸ ساله افغانستان

© AFP 2023 / FILES DAVID FURSTشکست امریکا در جنگ ۱۸ ساله افغانستان
شکست امریکا در جنگ ۱۸ ساله افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان امریکایی معتقد هستند که ایالات متحده در جنگ افغانستان شکست خورده است.

به گزارش اسپوتنیک، استیون والت، کارشناس امور سیاسی و استاد روابط بین‌الملل در پوهنتون هاروارد در مقاله جدید خود در مجله Foreign Affairs نگاشته است که زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده به شکست خود در جنگ افغانستان اعتراف نماید.

استیون والت: «ما میتوانیم در مورد شرایط صلح، باقی‌ماندن قوا، پیامدهای انتخابات آینده در افغانستان و سایر موضوعات هر قدر که ایجاب کند بحث نمایم، اما حقیقت تلخ این است که ایالات متحده امریکا در جنگ افغانستان شکست خورده است.»

به باور وی شکست در افغانستان شکست نظامی نه بلکه سیاسی میباشد.

آقای والت افزود که پلان امریکا برای تبدیل کردن افغانستان به یک کشور دموکراتیک از همان ابتدا نواقض زیاد داشت و شانس موفقیت این پلان بسیار اندک بود.

پروفسور والت خاطرنشان ساخت که پیروزی در تمام جنگ‌ها ناممکن است، بنابراین، امریکا باید به شکست خود اعتراف کند و از این اشتباه خود نتیجه گیری نماید.

یادآوری میکنیم، ۱۸ سال پیش امریکا در واکنش به حملات ۱۱ سپتمبر عملیات «صلح پایدار» را در افغانستان آغاز کرد. جنگ افغانستان، طولانی ترین جنگی است که امریکا وارد آن شده است.

روز دوشنبه (۹ سپتمبر) دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اظهار داشت که مذاکرات با گروه طالبان در خصوص روند صلح افغانستان «مرده‌اند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала