احتمال از سرگیری بررسی جنایات جنگی امریکا در افغانستان

© Photo / Wikipedia/ICTYاحتمال از سرگیری بررسی جنایات جنگی امریکا در افغانستان
احتمال از سرگیری بررسی  جنایات جنگی امریکا در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از عقب‌نشینی دادگاه لاهه در پی فشارهای امریکا برای عدم بررسی جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان، دادستان این دادگاه می‌تواند درباره تصمیم دادگاه، خواستار تجدیدنظر شود.

به گزارش اسپوتنیک، فاتو بنسودا،  دادستان دادگاه بین‌المللی لاهه این اجازه را دریافت کرده تا درباره تصمیم قضات این دادگاه که مانع تحقیق درباره جنایات جنگی نظامیان امریکایی در افغانستان شده بودند درخواست تجدیدنظر دهد.

در ماه اپریل، فقط چند روز پس از اینکه دولت امریکا ویزای بنسودا را به دلیل تلاش برای رسیدگی به جنایات نظامیان این کشور در افغانستان لغو کرد، قضات دادگاه لاهه درخواست وی را رد کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا این تصمیم دادگاه که در پی فشارهای واشنگتن و تهدید برای اعمال تحریم علیه دادگاه اتخاذ شد را «پیروزی بین‌المللی بزرگ» خواند.

وی لاهه را به دلیل "اختیارات قضایی گسترده" و عدم "مسئولیت‌پذیری" محکوم کرد و آن را تهدیدی برای  تمامیت ارضی آمریکا خواند.

قربانیان و گروه‌های حامی حقوق بشر نیز ضمن محکوم کردن این تصمیم دادگاه بین‌المللی با توجه به زمانبندی این تصمیم با تهدیدات واشنگتن گفتند که دادگاه تحت فشارهای سیاسی آمریکا تسلیم شده است.

اگرچه تصمیم جدید دادگاه مانع بر سر راه تجدیدنظر را رفع می‌کند اما گواه بر این نیست که دادگاه تصمیم خود را تغییر داده و اجازه بررسی کامل جنایات جنگی در افغانستان را صادر خواهد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала