به زمین‌گذاشتن سلاح حدود ۶۰ هزار طالب در صورت توافق با حکومت افغانستان

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaبه زمین‌گذاشتن سلاح حدود ۶۰ هزار طالب در صورت توافق با حکومت افغانستان
به زمین‌گذاشتن سلاح حدود ۶۰ هزار طالب در صورت توافق با حکومت افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حدود 60 هزار شورشیی طالب در افغانستان قادر به بازگشت به زندگی صلح آمیز خواهند بود، اما تنها در صورت توافق با دولت افغانستان.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تاس، جان سپکو،بازرس ویژه‌ی ایالت متحده امریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) روز چهارشنبه گزارش داده است که به حدود شصت هزار طالب در افغانستان پس از موافقت گفتگوهای صلح به زندگی صلح‌آمیز می‌پیوند.
هدف این گزارش کمک امریکا به افغانستان و دیگر نهادها و رهبران کشورهای ائتلاف، در راستای آمادگی برای مأموریت دشوار ادغام مجدد حدود ۶۰ هزار عضو طالبان و همچنان جنگجویان بیرون از گروه در صورت آغاز مذاکره میان دولت این کشور و طالبان است.


در این گزارش آمده است که اگر توافقات صلح نباشد، پیوستن ستیزه جویان غیرممکن خواهد بود که این امر تجربه تلاش های قبلی را اثبات می کند.
سپکو نیز افزوده است، موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد بیکاری است، که گفته شده است بیکاری در افغانستان 23 فیصد مردم در این کشور بیکار بوده که از بین جوانان 15 تا 24 سال که یک پنجم از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بیکار هستند و حدود 400هزار جوان دیگر سالانه وارد کار می‌شوند.
گفتنیست که از سال 2001، ایالات متحده و متحدانش عملیاتی را در افغانستان علیه طالبان و گروه های دیگر، از جمله دولت اسلامی و القاعده انجام می دهند. که در این مدت حدود 1.9 هزار پرسنل نظامی آمریکایی و متخصصان غیرنظامی در این کشور کشته شدند.
این گفته‌های او درحالی است که چندی پیش زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در مذاکرات صلح پس از نو دوره گفتگوها از خارج شدن 5هزار نیروهای امریکایی خبرداده بود.
گفتنیست که دونالد ترامپ 8 سپتامبر در صفحه رسمی توییترش نوشت: «یک حمله در کابل که منجر به کشته شدن یک سرباز عالی ما شد و 11 تن دیگر زخمی شدند، من فوری نشست‌ها را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کردم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала