توسعه و گسترش زبان فارسی در همدل/ برگزاری سومین دوره مسابقه سخنرانی همدل

© فریبا قلی زادهتوسعه و گسترش زبان فارسی در همدل/ برگزاری سومین دوره مسابقه سخنرانی همدل
توسعه و گسترش زبان فارسی در همدل/ برگزاری سومین دوره مسابقه سخنرانی همدل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سومین دوره مسابقه سخنرانی همدل ویژه دانشجویان و دانش آموزان غیرایرانی به همت گروه دانشجویی همدل در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش اسپوتنیک، سومین دوره مسابقه سخنرانی همدل ویژه دانشجویان و دانش آموزان غیر ایرانی توسط گروه دانشجویی همدل در تهران برگزار شد.

شرکت کنندگان در این دوره از مسابقه ۳۷۰ دانشجو و دانش آموز غیر ایرانی از ۱۰ کشور جهان بودند که از این تعداد ۱۲ نفر به فینال مسابقه راه پیدا کردند.

در کانادا زبان فارسی سومین زبان رو به گسترش است - اسپوتنیک افغانستان
در کانادا زبان فارسی سومین زبان رو به گسترش است

این مسابقات در سه بخش دانش آموزی، دانشجویان فارسی زبان و دانشجویان غیرفارسی زبان و با هدف توسعه و گسترش زبان فارسی و افزایش و کسب مهارت‌های ارتباطی برگزار شد.

 همزمان با فراخوان برگزاری مسابقه سخنرانی از سوی دبیرخانه مسابقات، مسابقه پیامکی کتابخوانی نیز از سوی گروه همدل برگزار شد. قرعه کشی مسابقه کتابخوانی همدل در مراسم پایانی این مسابقه توسط عبدالغفور لیوال سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان و دکتر حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شد.

در مسابقه کتابخوانی نزدیک به ۷۰۰ نفر شرکت کرده بودند. عبدالغفور لیوال، سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران طی سخنانی در مراسم پایانی این مسابقه گفت: ما با همه ای توانایی و در حدود صلاحیت های سفارت جمهوری اسلامی افغانستان از فعالیت های فرهنگی پشتیبانی می کنیم.

او سفارت افغانستان در تهران را مصمم به تلاش برای نهادینه سازی و نظام مند نمودن فعالیت های فرهنگی دانست و گفت: امیدواریم این برنامه باعث رونق و تاثیرگزاری در موضوع مهم سخنرانی و سخنوری در افغانستان باشد.

 دکتر حداد عادل سخنوری را ابزار رهبری جامعه دانست و افزود: سخنرانی بالاترین حد زبان دانی است که این ابزار تاثیرگذاری در جامعه است و بدانید هر رهبر مقتدری قطعا یک سخنور تواناست. وی رابطه فکر و زبان را یک پیوند تنگاتنگ خواند و گفت: ملتی که زبان نیرومند تر داشته باشد، فکر نیرومند تری هم خواهد داشت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سرچشمه زبان «فارسی دری» را خراسان بزرگ یا همان افغانستان دانست و گفت: بیهقی تاریخ درخشان خود را که در نثر فارسی می درخشد در غزنی نگاشته است و فردوسی همزمان با او شاهنامه جاودانه را در شهر غزنی سرود. سنایی بزرگ نیز در غزنی به دنیا آمد و در آنجا نشر و نمو پیدا نمود.

رییس پیشین مجلس شورای اسلامی ایران شهر غزنی در افغانستان را دارای جایگاهی رفیع در ادبیات فارسی دانست و گفت: نسل امروز نباید از سرمایه های خود غافل باشد.

 شهر غزنی دارای جایگاهی بوده که بزرگی چون سنایی را در دامن خود پرورانده به طوری که مولانای بلخی آشکارا بر سر دسترخوان اوست.

 حداد عادل در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد:- "بهار دوستی ایران و‌ افغانستان خزان نمی گردد؛ گل همیشه بهار است آشنایی ما".

در ادامه نام های افراد برگزیده در بخش های مختلف مسابقه اعلام و نفرات برتر جوایز خود را دریافت کردند.

دفتر زبان فارسی در دانشگاه روسی گشایش یافت - اسپوتنیک افغانستان
به ظهور شاعران بزرگ فارسی زبان امیدوار هستیم

 بر این اساس هیئت داوران این دوره از مسابقات ، اسامی زیر را به عنوان نفرات برگزیده اعلام نمودند: بخش دانش‌آموزی نفر اول: زینب اکبری نفر دوم: عاطفه رجایی نفر سوم: فرشته ابراهیمی بخش دانشجویان کشورهای فارسی زبان نفر اول: خدیجه سادات حسینی نفر دوم: معصومه محمدی نفر سوم: علیرضا محمدی بخش دانشجویان کشورهای غیرفارسی زبان نفر اول: مجید ونگان از چین نفر دوم: ابراهیم دیباخی از سنگال نفر سوم: عباد امین از لبنان برگزیدگان بخش مسابقه کتابخوانی همدل به قید قرعه زهرا مرادی مریم یعقوبی فاطمه جوادی براساس این گزارش, شرکت کنندگان در این دوره طی دو روز سخنرانی های خود را در بخش مقدماتی ارائه کردند. پس از داوری این مرحله ۱۲ نفر به بخش فینال مسابقه راه پیدا کردند در این بخش شرکت کنندگان یک سخنرانی ۴ الی ۶ دقیقه را در برابر داوران ارائه کردند که از این شمار ۶ نفر به بخش دوم فینال و مرحله بداهه گویی راه پیدا کردند. در این بخش شرکت کنندگان كلمه بداهه را از تُنگ برداشته و پس از مشاهده كلمه و اعلام آن، در پیوند با آن سخنراني ميكردند.

 مرحله نهایی و پایانی سومین دوره مسابقات سخنرانی همدل عصر روز چهارشنبه 27 سنبله (شهریور) با حضور سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، غلامعلی حداد عادل(رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس سابق مجلس شورای اسلامی ایران)، و با داوری ابوطالب مظفری، کتایون ریاحی، فرزانه معصومیان و شیرین ترکمندی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала