سفیر پیشین امریکا از اشتباه بزرگ امریکا در گفتگوهای صلح پرده برداشت

© AFP 2023 / Mandel NGANسفیر پیشین امریکا از اشتباه بزرگ امریکا در گفتگوهای صلح پرده برداشت
سفیر پیشین امریکا از اشتباه بزرگ امریکا در گفتگوهای صلح پرده برداشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر پیشین ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان می‌گوید که گفت‌وگوی واشنگتن با طالبان در غیبت حکومت افغانستان، یک اشتباه بزرگ بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، راین کراکر، سفیر پیشین امریکا در افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان باید در گفت‌وگوهای امریکا و طالبان دخیل باشد؛ چون به باور او، غیبت نماینده‌گان حکومت افغانستان، حکومت کابل را غیر مشروع نشان می‌دهد.

هشدار سفیران پیشین امریکا در کابل به ترامپ؛ طالبان به پیروزی نظامی دست یافتند - اسپوتنیک افغانستان
هشدار سفیران پیشین امریکا به ترامپ؛ طالبان به پیروزی نظامی دست یافتند

وی در این باره می‌افزاید: «بخاطریکه اگر ما با طالبان گفتگو می‌کنیم و حکومت افغانستان دخیل نباشد، ما مشروعیت حکومتی را زیر سوال می‌بریم که ما برای سال‌ها از آن به قیمت خون و دارایی حمایت کردیم».

به گفتۀ کراکر، طالبان می‌کوشند تا قدرت را بدست بیاورند؛ اما امریکا نباید فکر پیروزی به این گروه را بدهد.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان، همچنان می‌افزاید که اگر طالبان حاضر به معامله نیستند، باید انتظار کشید تا زمانی که آن‌ها برای این کار حاضر شوند.

کراکر، در سال‌های 2011 تا 2012 به عنوان سفیر امریکا در افغانستان ایفای وظیفه کرده‌است.

این دیپلومات پیشین امریکا، تأکید می‌کند که طالبان هیچ ولایتی را در افغانستان در اختیار ندارند: «ما نباید در این فکر باشیم که بازندۀ جنگ هستیم؛ ما [بازنده] نیستیم و نه هم حکومت افغانستان [بازنده] است. افغانستان 34 ولایت دارد، شما می‌دانید چند مرکز این ولایت در تصرف طالبان است؟ هیچ کدام شان!»

او هشدار می‌دهد که نباید بار دیگر افغانستان به کسانی سپرده شود که فاجعه‌یی را برای امریکا خلق کنند: «به یاد دارید که افغانستان بزرگ‌‎ترین فاجعه را در تاریخ امریکا برای ما داد، ما نمی‌خواهیم که دوباره به کسانی افغانستان را واگذار نماییم که این فاجعه را برای ما به بار آورده بود».

در اوایل ماه جاری میلادی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا گفتگوها با طالبان را لغو کرد و گفت که گفت‌وگوها با طالبان مرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала