منتقدان گزارش امنیتی در بارۀ 431 مزکر رأی‌دهی را مسشکوک می‌دانند

© Photo / IEC / IECانتخابات پارلمانی در افغانستان
انتخابات پارلمانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احزاب و جریان‌های سیاسی تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای امنیتی را در بارۀ بسته ماندن 431 مرکز رأی‌دهی، و نیز روبه رو بودن بیش از یک هزارو پنج صد مرکز دیگر را با تهدیدها مشکوک میدانند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "طلوع نیوز" حزاب و جریان‌های سیاسی و شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که بسیاری از ولسوالی‌های ولایت‌های ناامن در بخش‌های مرکزی و جنوبی زیر ادارۀ دولت نیستند، اما مرکزهای رأی‌دهی در این بخش‌ها بسته اعلام نشده اند، اما در شماری از ولسوالی‌هایی که با تهدید رو به رو استند، این مرکزها باز اعلام شده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات و نهادهای امنیتی دوهزار و سیزده مرکز رأی‌دهی را با تهدیدها روبه رو میدانند. از این میان 431 مرکز در 17 ولایت بسته اعلام شده‌اند و نیز گزارش شده است که بیش از یک هزار و پنج صد مرکز دیگر با تهدید رو به رو استند.

صلح یا انتخابات؛ مردم افغانستان به کدام یک اولویت می‌دهند؟ - اسپوتنیک افغانستان
صلح یا انتخابات؛ مردم افغانستان به کدام یک اولویت می‌دهند؟

بیشتر این مرکزها در ولایت‌های شمال، شمال شرق و غرب کشور قرار دارند، شماری از اعضای مجلس می‌گویند با آن که طالبان در ولایت‌های جنوب حضور گسترده دارند، اما در بخش‌هایی که حکومت حاکمیت ندارد، شماری از مرکزها باز اعلام شده اند.

در همین حال احزاب و جریان های سیاسی هشدار میدهند که اگر مرکزهای انتخاباتی را از بهر اهداف سیاسی باز و بسته اعلام کرده باشند، کشور با بحران روبرو خواهد شد.

محمد ناطقی- رییس کمیتۀ سیاسی احزاب و جریان‌های سیاسی گفت:«مناطق را بدون دلایلی نا امن اعلام بکنید و مراکز را در انجا بسته بکنید این نتیجه اش دو چیز است، مهندسی انتخابات و یک دگه خو امو تقلب ایناست و مسله دیگر محروم کردم مردم از رای شان.»

 کمیسیون مستقل انتخابات 5373 مرکز رأی‌دهی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص ساخته بود، اما از میان بیشتر از سه هزار مرکز رأی‌دهی امن گزارش شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала