کمسیون انتخابات: هیچ نامزدی حق ندارد اعلان پیروزی کند

© Photo / کمیسیون مستقل انتخابات کمسیون انتخابات: هیچ نامزدی حق ندارد اعلان پیروزی کند
  کمسیون انتخابات: هیچ نامزدی حق ندارد اعلان پیروزی کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که هیچ نامزد انتخاباتی حق ندارد پیروزی خود را اعلان کند و این حق کمیسیون انتخابات است که بعد از بررسی تمام نتایج، نامزد برنده را اعلان نماید.

به گزارش اسپوتنیک، حبیب‌الرحمن ننگ، رییس دبیرخانه‌ کمیسیون انتخابات امروز دوشنبه(۸میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت، اولین بار است که در افغانستان انتخابات با شفافیت بلند برگزار شده است.

او افزود، تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ فرم از طریق آنلاین به سرور کمیسیون انتخابات رسیده و فرم‌هایی که باقی مانده به زودی به سرور مرکزی انتقال می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را پس از بدست آوردن شمارش آرا اعلام خواهد کرد، اما می گوید که تا حال شمارش کل آرا به پایان نرسیده و به ما منتقل نشده است.  

پیش از این عبدالله عبدالله کاندید ریاست جمهوری از طریق  صفحه فیس بوک خود گفته است که طی دو روز گذشته ، ما نتایج ولایات های مختلف کشور را مورد مطالعه قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که آراء زیادی داریم.

عبدالله عبدالله بیان داشته که نتایج بررسی‌های ما در دو روز گذشته نشان می‌دهد که تیم ثبات و هم‌گرائی پیشتاز است و انتخابات در دور اول به نتیجه خواهد رسید و نیازی به دور دوم نخواهد بود.

رأی بدون بایمتریک مدار اعتبار نیست و کمیسیون‌های انتخاباتی باید جلو مداخله ادارۀ احصاییه مرکزی در روند انتخابات را بگیرند.

وی همچنین می گوید، متاسفانه برخی از مقامات در ولایات در پروسۀ انتخابات مداخله کردند که همراه آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

سرنوشت کشور تنها براساس رأی سالم، ثابت و پاک مردم تعیین می‌شود.

این در حالی است که دقایقی قبل نیز مولانا محمد عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری گفت، ارقام سطح اشتراک رای‌دهندگان در ولایت‌های قندز و تخار به استثنای ۲۰ مرکز به دست آمده، اما گزارشات فراه و بدخشان هنوز زیر کار بوده و کوشش‌ها جریان دارد تا ارقام سطح اشتراک رای‌دهندگان و جدول نتایج آن به دست آید. او افزود، هدایات کتبی به روسای ولایتی کمیسیون‌های انتخاباتی ارسال گردیده تا تخلف، تقلب و تخطی‌هایی را که می‌بینند، مستندسازی کرده و با رهبری این کمیسیون‌ها شریک سازند.

به گفته این کمیشنر کمیسیون انتخابات، مطابق قانون و تقویم انتخابات، نتایج اولیه در مراکز اعلان شده و قرار است نتایج ابتدایی در ۲۷ میزان و نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلان گردد.

وی خاطرنشان ساخت که در ولایت‌های فراه و بدخشان تغییراتی در قسمت تامین ارتباط و ارسال مواد انتخاباتی به دست نیامده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала