یافته‌ها: استعمال رای در ولسوالی‌های ناامن بیشتر از ولسوالی‌های امن است

© Photo / IEC / IECیافته‌ها: استعمال رای در ولسوالی‌های ناامن بیشتر از ولسوالی‌های امن است
یافته‌ها: استعمال رای در ولسوالی‌های ناامن بیشتر از ولسوالی‌های امن است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ولسوالی‌های امن رای کمتری نسبت به ولسوالی‌های ناامن در انتخابات ریاست جمهوری استعمال شده است.

به گزارش اسپوتنیک، یافته‌های آریانانیوز از شماری از ولایت‌ها نشان می‌دهد که در ولسوالی‌های امن رای کمتری نسبت به ولسوالی‌های ناامن در انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان، استعمال شده است.

آمارهای ارایه شده در ویب‌سایت کمیسیون انتخابات نیز نشان می‌دهد که شمار شرکت کننده‌گان در برخی از ولسوالی‌های ناامن ولایت‌های لوگر، پکتیا، پکتیکا و خوست بیشتر از ولسوالی‌های امن این ولایت‌ها گزارش شده است.

هرچند طالبان پی در پی روند انتخابات را تهدید کرده بودند، اما به اساس یافته‌های آریانانیوز از گزارش‌های کمیسیون مستقل انتخابات و محل‌های رای‌دهی بیشتر آمارهای ارایه شده از شرکت کننده‌گان در ولسوالی‌های نامن و مناطق که بیشتر طالبان در آن جا قرار دارند می‌باشد.

به گونه مثال؛ در جنوب شرق افغانستان؛ در ولایت لوگر، چرخ از ولسوالی‌های به شدت ناامن این ولایت است اما 7076 رای در این ولسوالی استعمال شده است.

اما از ولسوالی امن خوشی تا هنوز هیچ رأی وارد سیستم کمیسیون انتخابات نشده در حالی که در ولسوالی محمد آغه که از ولسوالی‌های نسبتاٌ امن است 6540 رای استعمال شده است.

به اساس آمار در سایت کمیسیون انتخابات ولسوالی ارگون از شهرهای امن پکتیکا است در این ولسوالی 3713 رای استعمال شده است و در «ورممی» ناامن‌ترین ولسوالی این ولایت 1876 رای به صندق ریخته شده است.

همچنان، در ولایت خوست موسی خیل ناامن‌ترین ولسوالی این ولایت است، در این جا 13836 رای استعمال شده است و در امن‌ترین ولسوالی خوست در صبری 1915 رای استعمال شده است.

در پکتیا؛ ولسوالی «شواک» امن است و در آن جا 418 رای استعمال شده، در برابر ولسوالی زرمت این ولایت به شدت ناامن است و در آن جا 24319 رای درصندق‌ها ریخته شده است.

گلبدین حکمتیار، یک نامزد ریاست جمهوری در این مورد می‌گوید: «دو ثلث رای تیم دولتی، جعلی، تقلبی و خیالی است. مثال اش پکتیا».

در همین حال، نهادهای ناظر انتخاباتی و همچنان اعضای مجلس نماینده‌گان نگران ارایه این‌گونه آمارها از سوی کمیسیون انتخابات اند، و از این نهاد می‌خواهند تا در مورد شفاف بودن آرا خودشان را مطمین سازند.

عبدالقیوم سجادی، یک عضو مجلس نماینده‌گان، در این زمینه اظهار میدارد: «کمیسیون‌های محترم وظیفه دارند که اطمینان بدهند هم برای کاندیدان و هم برای مردم افغانستان که آنها مسئولیت و وظایف خود را به خوبی و مسئولانه انجام می‌دهند».

این در حالی است که کمیسیون‌های انتخاباتی تاکید بر شمارش آرای بایومتریک شده دارند و آرای غیر بایومتریک را باطل می‌دانند و ممکن پس از شفاف شدن آرا و جداسازی آری سیاه از سفید این ارقام هم تغییر کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала