گزارش سازمان ملل از آمار تکان دهنده کشتار کودکان در 4 سال گذشته در افغانستان

© AP Photoکودکان افغانستان
کودکان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سازمان ملل متحد، از کشته و یا زخمی شدن 12000 کودک از سال 2015 تا 2018 میلادی در افغانستان خبر می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، داده های جدید سازمان ملل متحد نشان می دهد که ظرف چهار سال اخیر، بیش از چهارده هزار مورد "تخلف جدی" در برابر کودکان در افغانستان را ثبت کرده است.

انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل "سطح هشدار دهندۀ" خشونت در برابر کودکان در افغانستان را که به گفتۀ سازمان ملل متحد از سوی تمامی جناح‌ها صورت گرفته، محکوم کرده است.

افغانستان یکی از  خطرناکترین کشورها  برای کودکان - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان یکی از خطرناکترین کشورها برای کودکان

براساس گزارش سازمان ملل متحد، کودکانی که در جریان سال‌های 2015 تا 2018 کشته و یا زخمی شده‌اند، تقریبا یک سوم تمام قربانیان غیرنظامی در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

در این گزارش آمده که این آمار، افزایش 82 درصدی در مقایسه با دورۀ زمانی چهار سال پیش از آن را نشان می‌دهد.

آقای گوترش همزمان با نشر این گزارش گفت: "افزایش تلفات کودکان ناشی از درگیری‌ها، انفجارها و حملات هوایی بوده است."

این گزارش گفته که تلفات کودکان ناشی از حملات هوایی "از سال 2015 تا حالا به شکل قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته است." براساس این گزارش، 1049 کودک از سال 2015 تا 2018 قربانی حملات هوایی شده و از این جمله، 464 کودک کشته شده اند.

استخدام کودکان و بدرفتاری جنسی

علاوه بر این، گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید که ظرف چهار سال گذشته، حداقل 274 مورد استخدام کودکان از سوی گروه‌های مسلح و نیروهای دولتی تثبیت شده است.

با این حال، آقای گوترش افزود که رقم واقعی استخدام کودکان در جنگ افغانستان می‌تواند به مراتب بیشتر باشد. او به عنوان نمونه به گزارش‌های سال 2016 اشاره کرد که حاکی از استخدام بیش از سه هزار کودک تنها از سوی گروه‌های مسلح بود.

این گزارش هم‌چنین از 17 مورد تثبیت شدۀ بدرفتاری جنسی در برابر کودکان جنگ در افغانستان یاد کرده که شامل 13 پسر و 4 دختر می‌شود.

اما آقای گوترش گفته که ارقام مجموعی تجاوز جنسی و بدرفتاری با کودکان عمدتا به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و ترس از انتقام‌گیری، پایین‌تر از آمار واقعی گزارش می‌شود.

این در حالی است که این سازمان همواره از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته است تا به زندگی غیرنظامیان توجه جدی داشته باشند و از تلفات افراد ملکی جلوگیری کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала